Ti se měli během letošního roku nastěhovat do 850 bytů, zatím jich je ale jen necelých 140. "I když se o problému už dlouho ví, sto padesát milionů stále nemáme," prohlásil včera kolínský místostarosta Jiří Buřič.
Automobilka má přitom s nedostatkem bytů pro zaměstnance velké potíže. Do Kolína totiž láká lidi z celé republiky - například z Ostravska nebo severních Čech. Ze současných 2400 zaměstnanců je více než polovina těch, kteří se do Kolína přistěhovali.
Ti šťastnější se mohli nastěhovat do prvních 140 bytů, dokončených v bývalých kasárnách, ostatní ale bydlí na ubytovnách nebo v pronajatých bytech.
Šéfové TPCA tvrdí, že kvůli nedostatku bytů továrna ztrácí zaměstnance.
"Každý měsíc opouští firmu padesát až šedesát lidí, protože nemají vhodné ubytování. Pro nově příchozího je to tu katastrofa," prohlásil viceprezident automobilky Jean-Pierre Chantossel.
Vláda nejprve slíbila peníze na všechny nové byty, poté couvla
Kolín potřebuje peníze na infrastrukturu, tedy na přivedení plynu, elektřiny nebo vodovodu na pozemky u vodárny, kde má vyrůst pět set padesát bytů. Vláda by také dnes měla jednoznačně stanovit termíny, do kdy mají být byty pro automobilku dostavěny. Podle radního Ondřeje Plašila je možné, že pokud stát peníze co nejdříve uvolní, mohou bytové domy stát ještě letos. Začátkem příštího roku by se pak do nich mohli stěhovat zaměstnanci TPCA.
Nejsou to první problémy s mohutnou výstavbou bytů, kterou japonsko-francouzské továrně TPCA slíbila vláda už v roce 2002. Nejprve kabinet rozhodl, že zaplatí vybudování všech 850 bytů v kasárnách i u vodárny. Poté ale couvnul a žádal město, aby se na výstavbě také podílelo.
Kolínská radnice si na to nakonec musela půjčit přes čtyři sta milionů korun. I kvůli tomu se město dostalo do rekordních dluhů. Podle posledních výpočtů radních Kolín dluží více než jednu miliardu a většina z těchto peněz šla buď právě na byty nebo do vzniku automobilové průmyslové zóny v Ovčárech. Kolín tak bude dluhy splácet až do roku 2020.