"Komfort cestujících je pro nás rozhodující a uděláme pro něj téměř cokoliv," prohlašuje ředitel Dopravního podniku Hlavního města Praha Tomáš Jílek.
Přivítal tedy iniciativu magistrátu, který se rozhodl zavést na nočních linkách tramvají zvláštní bezpečnostní režim, který zahrnuje přítomnost strážníků městské policie z útvaru Metro v těchto spojích.
"Tento krok znamená nejen vyšší pocit bezpečí pro cestující, ale také lepší komfort cestování městskou hromadnou dopravou během noci," komentoval rozhodnutí pražských radních ředitel Jílek.
Cíl: vyčistit problémové linky
Cestovat v noci některými linkami tramvají znamená pro běžné cestující, ale i pro řidiče doslova stresující zážitek. "Jen za loňský rok jsme museli zasahovat u stovky případů, kdy řidič tramvaje použil tlačítko nouze," potvrzuje ředitel městské policie Václav Kotrouš.
Strážníci by tedy měli vyčistit problematické linky, například číslo 59 jedoucí ze sídliště Řepy k nádraží Hostivař, kterou dopravní podnik považuje za nejrizikovější.
Zároveň budou provádět kontrolu jízdenek. Pokud ale narazí na černého pasažéra, nemají pravomoc mu udělit pokutu, v jazyku dopravních podniků přirážku k jízdnému.
"Zrovna nedávno jsem v noci v tramvaji viděla celkem ostrou hádku a bála jsem se. Říkala, že by bylo dobré kdyby občas noční linky zkontrolovali," vítá nový režim jedna z Pražanek, kterou redakce oslovila.
Podle statistik v noci jezdí načerno až 20 procent cestujících. Strážníky tedy budou doprovázet revizoři. "Zatím jsme se věnovali jenom namátkovým kontrolám, nyní zavádíme systémové opatření," řekl Tomáš Jílek.
Budoucnost: bezpečné i autobusy
Nakolik peněz město opatření přijdou je těžko vyčíslitelné. "Jisté je jen to, že jeden městský strážník Prahu vyjde ročně na pět set tisíc korun. Ale závažnost zajištění bezpečnosti v nočních tramvajích je pro město priorita," řekl iDNES.cz radní Rudolf Blažek.
O tom, jestli se nový režim v nočních tramvajích osvědčil, bude jasno za tři měsíce. Už teď se ví, že se městských strážníků a revizorů za pár měsíců dočkají i cestující nočními autobusy.
"Devadesát procent stížností dostaneme na noční tramvaje, na autobusy jen deset, proto se v první fázi snažíme nejdřív zabezpečit tramvaje a na autobusy se dostane později," dodal radní Blažek.