Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát chce zvýšit mosty za stamiliony. V mělké vodě ale lodě neprojedou

  2:03
Nenápadná státní organizace Ředitelství vodních cest by se pomalu mohla přejmenovat na Ředitelství pro zvedání mostů. Po miliardových investicích do vyšších mostů na Labi připravuje ŘVC další zvedání stávajících mostů, tentokrát na dolním toku Vltavy. Bez splavného Labe u hranic je však stavba k ničemu, namítají rejdaři.

Dohromady by se ze čtyř a půl na sedm metrů mělo zvedat dvanáct mostů. Ilustrační foto. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

"Celkové náklady se uvádějí ve výši 400 milionů korun," říká Věra Jakubková, členka dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury.

ŘVC už vybralo firmu, která mu mosty zatím jen na papíře zvedne a opraví. Zakázku na vypracování projektů v součtu za zhruba osm milionů korun vyhrály VPÚ-DECO a Sudop.

Zvedat se má soubor mostů na plavebním kanále v Praze-Troji a mezi Vraňany a Hořínem, což je úsek těsně před místem, kde se vlévá Vltava do Labe. Oprava čeká celkem dvanáct mostů různých velikostí: od malých lávek až po železniční.

Správci vodních cest zatím k plánovaným investicím nejsou příliš sdílní. Podle mluvčího úřadu Václava Straky není možné ani říct, kolik budou úpravy stát, ani kdy se začnou provádět. "Dokud nebude zpracována projektová dokumentace, nelze výši nákladů ani odhadovat," tvrdí Straka.

Po přestavbě mostů se podjezdná výška, tedy vzdálenost mezi hladinou a mostem, zvýší ze čtyř a půl na sedm metrů.

"Důvodem zvyšování je umožnit využití plavebních kanálů i pro vyšší lodě," vysvětlil Straka.

Vyšší mosty nám nepomohou, říkají dopravci

Podle Jakubkové se však jedná o zbytečnou investici: "Celé zvedání mostů je nesmysl, neboť nelze zvednou historický most v Drážďanech a zajistit tak podjezdnou výšku na celém toku Labe, které na Vltavu navazuje, až do Hamburku."

Z nápadu nejsou příliš nadšeni ani majitelé lodí. "Je to absurdní a nesmyslné," odmítá přestavbu právní zástupce několika českých říčních dopravců Aleš Pejchal. "Pokud není zaručena plavební hloubka, pak nemá smysl stavět mosty," objasňuje.

Vodní dopravce totiž trápí zejména problematická splavnost Labe mezi Ústí nad Labem a Děčínem. Kvůli tomu nemohou celoročně využívat ani Vltavu na jejím dolním toku.

Mělká řeka jim navíc neumožňuje nasadit větší lodě a více je naložit. "Pro nákladní dopravu je to naprostý nesmysl a zbytečná investice," říká jeden z rejdařů.

Na jméno už mluvit nechtějí: když loni kritizovali zvedání mostů na Labi, měli s tím podle svých slov hodně problémů.

Přitom ani tato investice vodní dopravě kvůli problémům u německých hranic nepomůže. Labe je nyní plně splavné jen zhruba kolem padesáti dnů v roce a dopravci navíc pod mosty na dolním toku Vltavy, pokud se tam po Labi vůbec dostanou, bez problémů proplouvají.

Rozvoji dopravě na Vltavě navíc podle rejdařů brání také fakt, že řeka nesplňuje ani minimální hloubku koryta 2,5 metru, což vyžadují mezinárodní normy.

Proč se mají mosty zvyšovat právě ze čtyř a půl na sedm metrů? Tato výška by totiž umožnila dopravcům naložit na nákladní lodě ještě jedno patro kontejnerů.

Proti tomuto vysvětlení však mluví skutečnost, že v Mělníce na Labi, tedy těsně před začátkem prvního úseku, v němž by měly být mosty navýšeny, je velký kontejnerový přístav, kde už dnes nákladní lodě většinou končí. Navíc v Praze přístav prakticky zmizel: v Holešovicích se jeho areál pomalu mění na bytovou zónu.

Ředitelství vodních cest však argumentuje také tím, že zvedání mostů zlepší jejich stav a pomůže i silniční dopravě. "Rejdaři nám žádné oficiální připomínky proti této stavbě ani nepřednášeli," říká mluvčí Starka. Dopravci však tvrdí, že plány neznali a dozvěděli se o nich až poté, co je kontaktovala s dotazem MF DNES.

Zvedání mostů odstartovalo v roce 2007, kdy se začaly s přispěním evropských fondů zvedat mosty v Nymburce, Poděbradech a Kolíně. Zejména posledně jmenovaný čelí za výši investice přes miliardu značné kritice jako zbytečný, právě kvůli nesplavnému Labi.

Velké peníze proudí do Vltavy i na horním toku mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou. Investice mají rozproudit podél Vltavy cestovní ruch. ŘVC už vypsalo minulý týden další soutěž za 400 milionů korun na úpravy řeky u Hluboké nad Vltavou.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Blackout? Máme na to podpůrné služby, vysvětluje šéf přenosové soustavy

29. dubna 2024

Premium „Blackout se sice nedá úplně vyloučit, ale pravděpodobnost, že k němu může dojít, je velice nízká,“...

Není práce, chybějí turisté. Na válku ekonomicky doplácí Izrael i Palestinci

29. dubna 2024

Důsledky více než šestiměsíční války na izraelskou a palestinskou ekonomiku jsou nedozírné. V Gaze...

Sazka upcykluje losy. Z těch výherních vznikl nábytek i tenisky

28. dubna 2024

Společnost Sazka se rozhodla znovu využít své výherní losy. Ve spolupráci s českými designéry tak...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...