Kvůli vládním škrtům kraj dostane na dopravu o 160 milionů korun méně. Jízdné poroste proto, že dopravci už nemají vnitřní rezervy a kraj nebude ztrátovost linek dotovat tak jako doposud. Původně kraj počítal, že jízdné se zdraží až o 40 procent, nakonec se rozhodl jen pro polovinu.
Středočeští starostové chápou, že v takové situaci je zdražování nezbytné. Pro Středočechy to bude nemilý dárek do nového roku. "Očekávám, že to vyvolá poměrně ostré protesty veřejnosti," říká hejtman David Rath.
JAK SE ZDRAŽÍ JÍZDNÉV prvním pásmu, které leží přibližně do 6 kilometrů od Prahy, zaplatí lidé v příštím roce místo 10 korun za kilometr 12 korun. V druhém pásmu, které je přibližně do 12 kilometrů, stoupne cena obyčejné jízdenky z 12 korun na 16. V dalším pásmu vzroste na 18 korun za kilometr. |
Šetřit chce kraj. Ale i cestující
Zvýšení cen se bude místně lišit podle jednotlivých dopravních pásem. Čím větší vzdálenost, tím víc cena jízdenky poroste. "U těch větších vzdáleností to může znamenat nárůst i o několik stokorun za měsíc, což samozřejmě pro lidi s nízkým platem je problém," podotkl Povšík.
Některým středočeským obcím dělá větší starosti rušení spojů. Například Hudlice na Berounsku, kam vlak nejezdí, je odkázána výhradně na autobus. "Zdražení je nevyhnutelné, jinak by přišly drastické redukce," říká hudlický starosta Pavel Hubený.
Rath už dopředu avizoval, že se nebudou rušit školní spoje. Ty patří do základní dopravní obslužnosti, která zůstane zachována.
Rath se chce sejít s ministrem Bártou
Existuje ještě naděje, že by ke zdražení nakonec nemuselo dojít. Podle mluvčí Berill Maschekové se hejtman chce tento týden sejít s ministrem dopravy Vítem Bártou. Pokud by vláda nakonec kraji peníze přidala, nic by se neměnilo. Nezdražilo by se jízdné ani by se neškrtaly spoje.
Podle poslance a starosty Vlašimi Luďka Jeništy by kraj mohl získat 100 milionů korun i bez pomoci vlády. Stačilo by, kdyby zrušil žákovské jízdné a tyto peníze převedl na autobusovou dopravu. Tento jeho návrh ale zastupitelé neodsouhlasili.