Stavební úřad Prahy 1 demolici a novostavbu na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice stále ještě nezačal řešit.
"Nikdo zatím nepodal žádost, abychom se tím začali zabývat," řekl Oldřich Dajbych ze stavebního úřadu Prahy 1. Právě tato instituce bude mít konečné slovo v rozhodování, jak nároží Opletalovy ulice bude vypadat.
Systém, kdy o stavbě nebo demolici rozhodují jen úřady, kritizují památkáři.
"Teď nemáme nic, co by určovalo konkrétní pravidla hry pro investory. Vyhláška z devadesátých let, která stavební činnost v Praze upravovala, byla zrušena bez náhrady a chybí i útvar hlavního architekta, který běžně velká města v Evropě mají," stěžuje si Josef Štulc, prezident ICOMOS, hlavního poradního orgánu UNESCO.
Zjednodušeně řečeno, investor stavby potřebuje v pražské památkové rezervaci vyjádření Národního památkového ústavu, které musí předložit magistrátu hlavního města. Ten se takovým stanoviskem musí zabývat, nemusí se jím však řídit.
Zároveň má vedení metropole k dispozici vlastní poradní orgán, sbor expertů. Vyjádření obou institucí funguje v podstatě jen jako doporučení.
Podle šéfa magistrátního odboru je vše v pořádku
Se závazným kladným stanoviskem magistrátu může investor oslovit příslušný stavební úřad. Ten je ovšem orgánem státní správy a v rozhodování je nezávislý.
Spokojenost se současným přístupem naopak cítí šéf pražských památkářů Jan Kněžínek. "Pro Pražany to není tak markantní, ale cizinec, který přijel na počátku 90. let a nyní, o tom mluví jako o zázraku," komentuje vývoj města Kněžínek.
Souhlas s demolicí domu na rohu Opletalovy ulice magistrát vydal. Památkáři ale byli proti. Nakonec ministr kultury Jiří Besser rozhodnutí "svých" úředníků zrušil, kvůli procesním chybám. To vyvolalo odpor u třinácti vysokoškolských profesorů, kteří podali podnět k obnově tohoto řízení.
"Dům je důležitý z hlediska vývoje české architektury a je typickým příkladem prolínání stylů. Jeho odsouzení k demolici by znamenalo neospravedlnitelný kulturní přečin," řekl jeden ze signatářů podnětu Rostislav Švácha z Ústavu dějin umění Akademie věd.