V pondělí 13. května se stroje zakousnou do nejstarší a také nejvytíženější české rychlostní komunikace. Už ve čtvrtek 9. května začnou silničáři s malováním nového vodorovného značení a stahováním dopravy do užších jízdních pruhů. Kompletní zpravodajství z rekonstrukce ZDE.
Nejvytíženější silnice v Česku se bude modernizovat za plného provozu. Na Vysočině projede po dálnici během 24 hodin průměrně asi 35 000 vozidel.
Jako první začne rekonstrukce na dvou úsecích u Jihlavy a Velké Bíteše. O plánech práce na modernizaci prvních úseků ČTĚTE ZDE
Co a jak se bude rekonstruovat (animace):
Letos se mají opravovat čtyři úseky. Celá obnova dálnice potrvá podle plánů šest let a má stát zhruba 14 miliard korun. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností.
Během oprav dálnice D1 bude držet Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 24hodinovou službu. Posílit se má také počet policistů, kteří na dálnici budou hlídkovat, a na každém opravovaném úseku bude nonstop odtahová služba.
Doprava během oprav D1Sledujte on-line situaci v opravovaných úsecích D1. |
V úsecích, které se budou opravovat, dojde k omezení rychlosti na 80 kilometrů za hodinu. Řidiči by si měli také pořádně zopakovat pravidla "zipování".
Před vyjetím na D1 zkontrolujete průjezdnost ZDE. Na dálnici pak bude řada mobilních informačních tabulí, které budou uvádět aktuální dopravní situaci.
Dálnice se měla začít opravovat už v březnu, ale s ohledem na delší zimu je harmonogram prací přibližně o dva měsíce posunutý. Ředitelství silnic a dálnic zvažuje i úplné uzavření dálnice kvůli demolici všech mostů na Vysočině najednou. Předběžně o dvanáctihodinové uzavírce uvažují na období letních prázdnin. Více čtěte ZDE
Jak bude rekonstrukce probíhat (animace):
Dálnice se v průběhu rekonstrukce zúží a auta se budou míjet jen pár desítek centimetrů od sebe. Oddělit je mají mobilní svodidla. Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít nízká pevná evropská ocelová svodidla, která mohou čeští řidiči znát ze zahraničí. Svodidlo umí zabránit střetům, ve kterých auto pronikne do protisměru. Crashtest nového typu svodidla SLEDUJTE ZDE.
Řidiči poprvé projeli po prvním dokončeném úseku dálnice D1 před 42 lety. Tehdy platila neomezená rychlost, chyběla středová svodidla a vodorovné značení mělo žlutou barvu. Dálnice má i své muzeum.
Po D1 se mělo jezdit 160 km/hPůvodní projekt, který byl schválen již 4. listopadu 1938, měl propojit hlavní město s Podkarpatskou Rusí. Se stavbou "silniční magistály" Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice se začalo 2. května 1939, ale práce zmařila válka. D1 měla být zapojena do německé dálniční sítě, a proto byl projekt upraven podle protektorátních pravidel. Počítal s návrhovou rychlostí 160 km/h a v některých úsecích s šesti jízdními pruhy. Poválečné úsporné varianty ovšem tyto velkorysé plány notně změnily. Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena. V roce 1963 tehdejší vláda schválila páteřní síť českých dálnic a počítala i se stavbou D1. Oproti původním plánům z roku 1939 se však trasa i parametry změnily. Počítalo se například s tím, že dálnice má končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov. Ještě nyní proto můžeme v okolí vodní nádrže Švihov-Želivka nalézt opuštěné a nepoužívané mosty z třicátých a čtyřicátých let minulého století. Výstavba vůbec prvního dálničního úseku u nás mezi Prahou a Mirošovicemi trvala tři roky. Stavba byla zahájena 8. září 1967, slavnostní otevření prvního úseku o délce 21,3 kilometr se konalo 12. července 1971. |