Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Matoucí a nepřehledné, stěžují si řidiči na infotabule za 190 milionů

  9:56
Šedesát moderních dopravních infotabulí instalovali před nedávnem v pražských ulicích. Umějí toho sice o mnoho více než ty staré, ale řidiči si všímají, že některé zobrazené informace jsou chybné a nepřehledné. Upozorňují třeba na kolonu, která není.

Nové tabule působí efektně. Otázkou je, na kolik dovedou řidičům pomoci. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ranní dopravní špička na Barrandovském mostě nevěští nic dobrého. Auta se posunují v dlouhých kolonách. A před vjezdem do Zlíchovského tunelu vyděsí motoristy informační tabule sdělením, že na Dobříšské ulici, tedy na spojce do tunelu Mrázovka, platí stupeň dopravy 5. Tedy že víc než silnici ulice připomíná nehybné parkoviště.

Řidiči proto houfně odbočují na nábřeží. Chyba. Cesta na Smíchov ucpanou Strakonickou zabere půl hodiny. Takovou zkušenost popisuje řidič Jan Havlát. "Když jsem pak na Strakonické stál v koloně, vlevo jsem mezi domy viděl, že Dobříšská normálně jede," diví se řidič.

A když druhý den ráno projížděl stejným místem, situace se opakovala. "Na infotabuli opět svítil nápis Dobříšská, stupeň dopravy 5. Ale už jsem se nenechal zviklat a pokračoval dál. Na Smíchově jsem byl za minutu a dojel tam povolenou sedmdesátkou," tvrdí Havlát s tím, že pro něj rázem moderní dopravní značení pozbylo smyslu.

Grafika, kterou nechápe ani Pražan

A není sám. Sonda MF DNES mezi pražskými řidiči jeho slova většinou potvrdila. Navíc si motoristé stěžují, že zobrazené údaje jsou nesrozumitelné a grafická schémata křižovatek nepřehledná.

Mají tedy tabule postavené za 190 milionů korun bez DPH smysl? Bez ohledu na fakt, že 85 procent z nákladů na jejich pořízení zaplatila Evropská unie.

"Mezi řidiči, kteří si stěžují na informační tabule, jsou i naši členové, a to nejen z Prahy, ale i z jiných měst. Stěžují si, že informace jsou nedostatečné a nepřehledné. Jde o dálnici D1, Strakonickou i další příjezdové trasy," říká Václav Špička z Autoklubu ČR.

Infotabule by podle něj měly řidiče upozorňovat již při přiblížení se ku Praze. Měly by regulovat rychlost dopravního proudu, aby se snížila pravděpodobnost vytváření kolon a provoz byl plynulý. "Tato regulace by se samozřejmě měla uskutečňovat i na komunikacích uvnitř města. Takhle dobře to funguje třeba v Německu či v Rakousku prakticky u všech větších měst," vysvětluje Špička.

Graficky znázorněné objížďky, jež digitální tabule umějí na svém displeji ukázat, pak podle Špičky většinou těžko pochopí řidič, který se v daném místě vyzná, natož pak motorista odjinud. Informace by podle něho měly navádět řidiče s dostatečným předstihem, včas a opakovaně, což v Praze znamená, že by to mělo být před vjezdem na Pražský okruh a podobně.

Statistiky radí neobjíždět, raději kolonu vystát

Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) však tvrdí, že doporučování objízdných tras na tabulích je problematické. "Narážíme zde na neznalost místopisu jednotlivého řidiče, a proto se nám osvědčilo uvést i telefonní číslo 1234," říká. Upozorňuje, že na této lince při červnových povodních poradili 15 tisícům řidičů denně.

Špička z Autoklubu ČR pak dodává, že informace na tabulích by pochopitelně měly korespondovat i s dopravním vysíláním rádií.

Podle ÚAMK ale ze zahraničních i tuzemských statistik vyplývá, že řidičům se v drtivé většině vyplatí vystát kolonu než zácpu objíždět. "I proto není vhodné řidiče navádět na konkrétní objízdné trasy, protože se okamžitě zahltí," tvrdí Tomáš Mrázek, mluvčí společnosti TSK, jež se o značení stará.

Existují však i výjimečné situace, v nichž je doporučení objízdné trasy nutností. Třeba když je uzavřené Smetanovo nábřeží.

"ÚAMK pak ve svém průzkumu zjistil, že ve světě existují dvakrát až čtyřikrát větší tabule pro zobrazení dané situace. Tak je to i v Polsku," uvádí Vomáčka.

TSK ale s dalšími, a třeba i většími displeji v blízké době nepočítá. I tak ÚAMK systém značení obecně hodnotí kladně. Zejména s ohledem na to, jak infotabule vypadaly před výměnou.

Nápis "Centrum, provoz omezen" byl mezi řidiči pověstný a v 21. století směšný. Dvacet zastaralých tabulí loni zmizelo a nahradilo je téměř 60 nových.

Údaje na displej "píší" operátoři Dopravně informačního centra Praha nebo je generuje automaticky softwarový systém, který pracuje s mnoha modely.

"Celý systém se postupně rozvíjí a vylepšuje. Reagujeme na podněty řidičů. Dnes už někde tabule informují například o dojezdových dobách," říká Mrázek. Tak to je na ulici 5. května či K Barrandovu.

Vomáčka navrhuje, že by na tabulích mohly svítit dva údaje naráz. Tedy třeba MO: nehoda, u Lan. mostu, zdržení 25 min. Upřímně, ale kdo zná zkratku MO - Městský okruh.

Autoři: ,

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Slovácko - Sparta 2:4, obhájce se strachoval o výhru, uklidnil ho Krejčí

5. května 2024  17:10,  aktualizováno  20:32

Aktualizujeme Dvakrát přišli o dvoubrankové vedení, soupeři ale vyrovnání nepovolili a nakonec slaví. Sparťanští...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

Oslava? Patřila mé ženě a dítěti, vysvětlil Cadu. Po gólu se mu ulevilo

5. května 2024  19:06

V duelu prvního kola skupiny o titul s fotbalisty Mladé Boleslav byl nejlepším hráčem na trávníku....

Plzeň - Ml. Boleslav 3:0, Šulc v roli nahrávače už v úvodu zařídil výhru

5. května 2024  14:30,  aktualizováno  18:13

V rozmezí 10. a 12. minuty si Pavel Šulc dvakrát naběhl z pravého křídla, dal míč pod sebe a pak se...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....