Za jedenáct let auto v Praze potřebovat nebudete, sní iniciativa

  11:09
V roce 2025 nebudete v Praze potřebovat vlastní auto. Proč? Protože veřejná doprava bude naprosto dokonalá. Tak vidí budoucnost metropole iniciativa AutoMat. Podle ní je scénář popsaný v textu realizovatelný. Zásadní tezí je, že Praha může snížit podíl individuální automobilové dopravy ze 33 na 25 procent.

Vizualizace možné podoby rekonstrukce Malostranského náměstí. | foto: AutoMat

MF DNES tuto vizi a existující plány města spojila a sestavila obraz ideální budoucnosti hlavního města:

Píše se rok 2025 a jezdit po Praze vlastním autem už není "cool".

Kdo by taky chtěl platit za benzin, povinné ručení a parkovací místo ve vlastní ulici jen proto, aby se dopravil z bodu A do bodu B. Metrem se člověk dostane klidně až do Písnice. A kam metro nevede, tam jezdí tramvaje - třeba do Suchdola.

Pravda, občas to bez auta prostě nejde, ale proč ho hned kupovat, když stačí vyjít z domu do ulice a nějaké si jednoduše půjčit.

Od té doby, co v Praze funguje carsharing, to není žádný problém. Městská auta jsou levná a stojí skoro na každém rohu.

Navíc s nimi člověk zaparkuje i na místech, do kterých by s vlastním autem nesměl. Kdo by před deseti lety řekl, že v Praze budou jezdit veřejná auta a průměrně se o jedno takové bude dělit osm lidí?

Aut v Praze zkrátka ubylo. Naopak více lidí teď jezdí na kole. Aby ne, když se dají bicykly podobně jako auta půjčit. V ulicích už je veřejných kol přes tisíc a nejspíš jich ještě přibude.

Co pro dopravu udělat

Vize pro Prahu 2025, kterou představila iniciativa AutoMat, vychází z několika tezí. Zde jsou některé z nich: 

  • Dopravní a územní plánování je třeba propojit. Sníží se nároky na dopravu v konkrétních místech.
  • Je třeba snížit podíl individuální automobilové dopravy.
  • Veřejná doprava by měla být i nadále konkurenceschopná.
  • Stavby pro autodopravu budou sloužit v první řadě ke zlepšení životního prostředí, nikoliv ke zvýšení kapacity.
  • Město se pustí do zkvalitnění veřejného prostoru. Ulice by neměly být uzpůsobené pouze automobilové dopravě.

Cyklistika je navíc mnohem bezpečnější. Přibývá totiž čtvrtí, ve kterých smějí řidiči jezdit nejvýše třicítkou. Nemluvě o desítkách kilometrů nových cyklopruhů. Díky nim lze dokonce některé jednosměrky projet i v protisměru.

Autobusy staví jen tam, kde čekají lidé. Šetří tím čas

MHD už není to, co dřív. Ale v dobrém slova smyslu. Všechny autobusové zastávky jsou sice na znamení, a když chce cestující vystoupit, musí pokaždé zmáčknout tlačítko, ale zase jsou autobusy v cíli mnohem rychleji.

Z jízdních řádů nezmizely pouze značky pro zastávky na znamení, které tak už byly k ničemu, ale také označení nízkopodlažních spojů. Důvod? Bezbariérové jsou přece všechny linky.

A nejen to. Od roku 2025 jsou ve všech stanicích metra výtahy nebo plošiny, které pomáhají zdolat schody. Město také upravilo tramvajové a autobusové zastávky, které dělaly problém lidem na vozíku nebo rodičům s kočárkem.

Ulice zaslouží pozornost

  • Pražské ulice by podle vize AutoMatu měly být místem nejen pro řidiče aut, ale také pro chodce a cyklisty.
  • Myslet by se mělo více na celkovou podobu ulic. Ty si zaslouží také větší množství laviček, pítek a dalších doplňků.
  • Proměnu by podle iniciativy potřebovaly především hlavní pražské třídy, jako je třeba Vinohradská.

Kde jsou ty doby, kdy při jízdě metrem neměl nikdo u ucha telefon?

Od chvíle, kdy Dopravní podnik i v tunelech zavedl signál, někteří lidé za jízdy hulákají do svých mobilů. Ti slušnější tiše píší zprávy a maily.

V tramvajích ForCity, kterých už po městě jezdí celkem 250, surfuje po internetu skoro každý. Vozy totiž nabízejí bezplatné připojení. A v létě je v nich díky klimatizaci chládek.

V Praze se lépe dýchá

Za posledních deset let se v centru výrazně zlepšilo ovzduší, a to i na takových místech, jako je Legerova ulice. Hodně k tomu pomohly nízkoemisní zóny - omezily vjezd starých aut do širšího centra.

Proměnou také prošla samotná Severojižní magistrála. I na ní už mají cyklisté svůj vlastní pruh a automobilová doprava není tak divoká, jako tomu bylo v minulosti, ještě v roce 2014. Pamatujete?

Vize a plány: zvláštní shoda

AutoMat

Kam směrovat Prahu? Diskutujme
Iniciativa představila svou vlastní vizi rozvoje Prahy v příštích deseti letech. Zaměřuje se na oblast dopravy a veřejného prostoru.

Lidé z AutoMatu tak chtějí odstartovat diskusi, jakým směrem by se měla Praha dál vyvíjet. Chtějí, aby se do ní zapojili také pražští politici a zaujali postoj k dalšímu rozvoji města. Mimo to kritizují dosavadní postup, kdy město investovalo a plánovalo často bez jednotného konceptu.

Institut pro územní plán

Představí vizi až do roku 2040
Institut plánování a rozvoje hlavního města (IPR) práci AutoMatu ocenil a nyní se ji chystá prostudovat. Přislíbil také, že bude na dokument v brzké době reagovat. IPR v současné době plánuje aktualizaci Strategického plánu hlavního města, kterou představí na přelomu srpna a září.

Plán bude obsahovat podobnou vizi, která se zaměří mimo jiné i na dopravu. Plán bude rozdělen do tří částí podle let 2020, 2030 a 2040.

Magistrát

Ano, aut by mělo být méně
Také hlavní město chce snižovat podíl individuální automobilové dopravy (IAD). Náměstek primátora pro dopravu Jiří Nouza však připomíná, že Praha je na tom s jejím podílem 33 procent oproti jiným evropským městům poměrně dobře.

I podle něj je však nutné přijít s konkrétní koncepcí, jak ji případně v metropoli snižovat. Až ve chvíli, kdy bude mít město plán, podle něj bude možné hovořit o tom, o kolik.

Dopravní podnik

Do roku 2025 bez bariér
Také Dopravní podnik má svoji vizi. Chce, aby byla do roku 2025 MHD zcela bezbariérová. A to jak na povrchu, tak pod zemí. V brzké době proto podnik plánuje vybudovat výtahy do stanic Můstek, Anděl a I. P. Pavlova. Navyšovat bude počet nízkopodlažních linek.

Jak si představujete pražskou dopravu v roce 2025 vy?
Pište na adam.vachal@mfdnes.cz

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  11:28

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Podezřelý nález zburcoval pražské hlavní nádraží. V kufru bylo oblečení

29. dubna 2024  10:57,  aktualizováno  12:07

Policisté v pondělí dopoledne evakuovali budovu pražského hlavního nádraží kvůli nálezu podezřelého...

Do zahradního jezírka u Berouna spadlo batole, vrtulník ho převezl do Prahy

29. dubna 2024

V Hlásné Třebani na Berounsku spadlo v neděli rok a půl staré dítě do jezírka u rodinného domu. Na...

Puntičkář Krejčí si penaltu nakrokoval dvakrát. Nerad u toho dlouho stojím

29. dubna 2024  11:46

Než poslal placírkou míč z penaltového puntíku k tyči, kam brankář olomouckých fotbalistů Tadeáš...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  11:28

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...