Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Do debat o spojnici D8 s R7 se vložil stát. Chce z ní silnici první třídy

  16:49
Dění kolem mnoho let diskutované přeložky komunikací II/240 a II/101, která by spojila „teplickou“ dálnici D8 se „slánskou“ rychlostní komunikací R7, se dalo opět do pohybu. Do debaty vstoupil nový silný hráč v podobě ministerstva dopravy a vzniklo i nové sdružení obcí, které má za cíl připravit co nejdříve vše potřebné k výstavbě nové komunikace.

Existence nové spojnice mezi dálnicí D8 a rychlostní komunikací R7 by výrazně ulevila takzvané "staré kralupské silnici". (Ilustrační foto) | foto: Jaroslav Šafránek, 5plus2.cz

O propojce, která by vedla mezi Chvatěruby a Tuchoměřicemi kolem Debrna, Turska, Holubic, Svrkyně, Velkých Přílep či Lichocevsi – Noutonic, se debatuje už patnáct let. Poprvé se však do záležitosti vložilo přímo ministerstvo dopravy.

„Hledalo projekty ve středních Čechách, které by byly alespoň částečně připraveny. Nakonec vybralo dva: spojnici D8 s R7 a obchvat Mělníka s přilehlými obcemi,“ popisuje starosta Kralup Petr Holeček.

Ministerstvo podle něj cítí velkou šanci získat na projekt finance. „Kraji se to dlouhodobě nedařilo, vždyť je sám zadlužený,“ upozorňuje. Jednat by se přitom mělo o částku osmi až deseti miliard korun.

Kralupská radnice v této souvislosti před pár dny založila nový svazek obcí (počet jeho členů by se měl pohybovat kolem deseti) nazvaný Spolek 101. „Už v úterý 24. června máme v této věci u ministra dopravy Prachaře podepsat společné dojednání,“ upřesňuje kralupský starosta.

Studie EIA prý zůstane platná

Aktuální vývoj s sebou přináší jednu podstatnou změnu. Původně řešily obce zmiňovanou silnici s vedením Středočeského kraje a úvahy se ubíraly směrem k výstavbě komunikace II. třídy. Nyní by se propojka stala silnicí I. třídy a nebyla by ve správě kraje, nýbrž Ředitelství silnic a dálnic

„Bránit tomu nebudeme,“ říká Miloš Petera, náměstek hejtmana pro oblast dopravy a dodává: „Kraj jinak samozřejmě zůstane v pozici účastníka řízení.“

Uvedená změna ale vyvolává otázku, zda zůstane v platnosti kladné stanovisko EIA i územní rozhodnutí pro již schválený úsek komunikace II. třídy mezi Chvatěruby a Turskem, který mimo jiné počítá i s dvěma přemostěními přes Vltavu a údolí Debrna. „Kralupský stavební úřad už mi potvrdil, že nové stanovisko EIA na daný úsek nebude potřeba,“ tvrdí starosta Holeček.

Únětický starosta Vladimír Vytiska, jenž je zároveň členem rady Sdružení obcí postižených provozem letiště Praha-Ruzyně, která se dlouhodobě zabývá i „krajskou“ variantou zmíněné přeložky silnice II. třídy, má naopak obavy z určité nekoncepčnosti. Ta podle něj od počátku provází veškerá jednání. Zároveň upozorňuje na souvislost této stavby s nedokončenou severní částí Pražského okruhu, a to zejména s ohledem na tranzitní dopravu.

Holubická (ne)rebelie?

Obecně lze říci, že většina dotčených obcí, které ještě před pár lety nechtěly o variantě „I. třída“ ani slyšet, obávaly se přitom zejména nárůstu tranzitní dopravy, nyní na novou iniciativu ministerstva a kralupské radnice přikyvuje.

„Jde nám hlavně o ochranu přírody. Platí-li, že silnice bude částečně zahloubena a od okolí ji budou oddělovat široké pásy stromů, tak nevidím problém, že to bude jednička místo dvojky. Každopádně tu komunikaci potřebujeme, protože ‚stará kralupská‘ už je na hranici své životnosti,“ má jasno starostka Velkých Přílep Věra Čermáková.

Přesně na opačném konci názorového spektra stojí holubická radnice. „Deset let říkáme, že chceme, aby se nová komunikace postavila jako jeden celek. Jsme proti její výstavbě na etapy. Vždyť jen kolem Holubic vlastní většinu půdy zdejší farmáři, jejichž dlouhodobý postoj je neprodávat, takže by muselo dojít k vyvlastňování půdy, což je záležitost nejméně na tři roky,“ říká starostka Eva Ježková.

Holubický postoj podle ní v žádném případě není rebelií. „Naopak, v jednáních se silně angažujeme už od samého začátku. Dokonce jsme navrhovali náhradní variantu trasy, která by vedla kolem Libčic nad Vltavou a pod skládkou u Úholiček. Mimochodem, byla by o dost levnější a libčické zastupitelstvo ji svého času i docela podporovalo,“ dodává vládkyně holubické radnice.

Další otázkou zůstává, jak budou probíhat schvalovací procesy a jednání ohledně úseku mezi Turskem a Tuchoměřicemi (za předpokladu, že zůstane v platnosti EIA pro úsek mezi Chvatěruby a Turskem).

„Tam je aktuálně zpracovávána studie EIA, hotova by měla být do konce roku. A druhá část územního rozhodnutí pro úsek Tursko - Tuchoměřice by mohla být vyřešena do konce roku 2015,“ zakončuje Vladimír Vytiska.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Historický kolotoč na Letné se opět roztočil, v provozu bude do konce září

3. května 2024  15:21

Národní technické muzeum zahájilo další sezonu provozu přes 130 let starého Letenského kolotoče. Na...

Vykolejené vagony u Klínce odklidí dopravce. Policie vyšetřuje ohrožení z nedbalosti

3. května 2024  11:11,  aktualizováno  15:17

Policie prověřuje čtvrteční vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy pro...

Chybějí pediatři, vlastní ordinace je problém. Část vakcín platí ze svého

3. května 2024

Premium Čím více mají registrovaných dětí, tím více očkují a tím větší rezervu vakcín musí mít. Pro...

Novým trenérem volejbalových šampionů z Českých Budějovic je Šmejkal

3. května 2024  11:46

Novým trenérem volejbalových šampionů z Českých Budějovic je Zdeněk Šmejkal. Dvaašedesátiletý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...