Tunel Blanka pojede ve zkušebním provozu, možná po desetiletí

  19:10
Ačkoliv tomu už asi nikdo nevěřil, tunel Blanka se má v září otevřít řidičům. Celý příběh čtyřicetimiiliardového tunelu však končí absurdní tečkou: komplex léta poběží bez kolaudace.

Metrostav dokončil stavební práce na tunelovém komplexu Blanka. Výstavba přišla na necelých 37 miliard (30.9.2014) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Po peripetiích minulých let ani lidé, kteří na tunelu pracují, ještě úplně nevěří tomu, že Blanku za měsíc spustí do provozu. Nervozitu mírní vymýšlením žertů. Momentálně je oblíbený vtip, že „Blanka bude plně splavná 19. září“.

Nyní se ukazuje, že po všech očekávaných, ale těžko uvěřitelných problémech, bude sice komplex sloužit, ale pravděpodobně jen ve zkušebním provozu. A to po celá léta, možná desetiletí.

Tunelový komplex Blanka

  • Největší pražská stavba s cenou přibližně 39 miliard korun vyniká mezi ostatními stavbami v novodobé historii metropole jako nejdražší.
  • Komplex celkově měří 6 382 metrů a doplní již provozovanou část okruhu o délce zhruba 17 kilometrů, tedy tunely Zlíchovský, Mrázovka a Strahovský. Blanka je nejdelší tunel v Česku a nejdelší městský tunel v Evropě. 
  • Stavbu zahájila firma Metrostav podle projektu společnosti Satra v dubnu 2005. 
  • Podle slibů bývalé vlády exprimátora Pavla Béma měl být komplex dokončený v roce 2011 a měl stát 25 miliard korun. 
  • Práce se protahovaly například i kvůli hádkám mezi Prahou a dodavateli až do letoška. A dramaticky se navýšila také cena.

Kolaudačního razítka, definitivní tečky za tímto obřím, bezmála čtyřicetimiliardovým a problémovým projektem, se Praha v dohledné době nedočká.

Ve stavebním povolení je totiž uvedena podmínka, že Blanka může být v plném provozu až ve chvíli, kdy bude dokončena severozápadní část obchvatu, což potrvá minimálně ještě deset let. Informaci MF DNES potvrdilo několik na sobě nezávislých zdrojů.

Zda je to vůbec možné a za jakých podmínek, tím už se zabýval na svém postu exnáměstek Jiří Nouza (TOP 09). „Možné to je. Neřešili jsme to proto jako problém, bylo by zbytečné a zhýralé kvůli tomu tunel neotvírat,“ reagoval Nouza. Ostatně v Česku již byly dopravní stavby, které několik let fungovaly ve zkušebním provozu.

Projeli jsme tunel Blanka zkušebně už v roce 2013:

24. listopadu 2013

Jak převzít stavbu bez razítka?

„Prověřovali jsme to a pro běžný provoz aut by to nemělo nic znamenat, jedná se čistě o administrativní věc,“ dodal poradce náměstka Petra Dolínka Petr Secký.

Jediným teoretickým zádrhelem by mohlo být převzetí stavby. Město obvykle od dodavatelů přebírá akce zkolaudované. Avšak takového razítka se Blanka několik let nedočká. „Způsob najdeme. Půjde opět o administrativu, kdy bude rada muset schválit několik smluvních vztahů, aby bylo možné tunel převzít,“ dodal Secký.

Podmínka s dostavěným obchvatem se do stavebního povolení dostala zhruba v roce 2004 za exprimátora Pavla Béma. Tehdy totiž město počítalo s bombastickým rozvojem a obrovským nárůstem počtu obyvatel, a tudíž i objemu automobilové dopravy.

Tunel se nyní chystá na první rok zkušebního provozu, který obnáší nejrůznější zkoušky a testy - nejen bezpečnostních technologií, jako jsou třeba čidla kouře, ale i toho, kolik emisí v komplexu vzniká. Komise bude výsledky zhruba dvakrát do měsíce vyhodnocovat a podle získaných údajů bude možné systémy v tunelu upravovat. Po zbývající léta zkušebního provozu již tak přísné kontroly nebudou nutné.

Podle Pavla Košiče, mluvčího společnosti IDS, která na stavbu dohlíží, práce na dokončení vrcholí podle nedávno vyjednaného harmonogramu. „Vše nasvědčuje tomu, že ano, že se otevření 20. září stíhá. Aktuálně v posledních týdnech nikdo nehlásil nic, co by mělo otevření Blanky bránit,“ dodal Secký.

Nyní probíhají v tunelu komplexní zkoušky technologií. Ty musí dopadnout dobře, aby bylo možné Blanku spustit, byť jen do zkušebního provozu. Pokud by se v této fázi objevily potíže, mohlo by to otevření ještě oddálit.

Ostatně byly to mimo jiné komplexní zkoušky, které letos ukázaly, že voda poničila kabely uložené v chodníkových chráničkách a bude nutné je vyměnit. Otevření na jaře tak padlo.

Komplex měl být spuštěn do provozu již v roce 2011, tehdy se stavba zdržela poprvé a nabalovaly se další potíže. Dokončení stavby oddálily i hádky magistrátu s dodavateli, které ve dvou případech končily arbitráží. Ani dnes nejsou všechny potíže vyřešené.

Například v červnu dostal magistrát od společnosti ČKD Praha DIZ, dodavatele technologií a kabelů, k proplacení fakturu na bezmála 630 milionů korun. Na ní firma vyčíslila třeba prodloužení stavby. Město však již dříve uvedlo, že další náklady za tunel nehodlá hradit. Fakturu poslalo zpátky.

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Díky evropským dotacím vzkvetly Dolní Břežany, je z nich centrum českého výzkumu

2. května 2024

Kněžice a Dolní Břežany mohou posloužit jako výkladní skříň toho, jak naložit s penězi, jež už od...

Na Áčko do Motola dotace, na Déčko půjčka. Peníze z EU Praha nedostane ani na okruh

2. května 2024

Více než 115 miliard korun. Tento obří obnos Evropská unie vyplatila hlavnímu městu na dotacích za...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...