Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Skoro 99 procent kontejnerů nezkontrolujeme, uvádějí celníci

  14:07
Kontejnerové překladiště v pražské Uhříněvsi patří k největším v Evropě. Zdálky připomíná hřiště s barevnými kostkami. Hrají si s nimi monstra portálových jeřábů, která je v nekončícím ruchu přesouvají z vlaků na kamiony a zpět. V této hře jde o stovky milionů korun, především ve zboží z Číny.

Právě tady začíná poslední etapa dlouhé, více než měsíční pouti, kterou podstupuje zboží z Asie.

Kontejnerové překladiště na pražské periferii, provozované společností Metrans, je největším vnitrozemským překladištěm ve střední a východní Evropě. Do obřího areálu se vejde 15 tisíc malých kontejnerů (2,5 x 6 metrů), ročně se jich zde otočí na 700 tisíc.

Velikostí se pochopitelně toto místo nevyrovná rušným světovým přístavům. V Rotterdamu zpracují za rok deset milionů kontejnerů, v Hamburku devět milionů. A v největších přístavech světa v Číně a Singapuru jich zpracují ročně dokonce třicet milionů.

Ale i v Praze jsou kontejnery všude, kam pohlédnete. Manipulují s nimi velké portálové jeřáby, u kterých se kabina s jeřábníkem otáčí dokola. Pomalou, soustředěnou práci odvádějí muži, kteří plní „plán“ podle instrukcí na počítači. V nepřehledné změti kontejnerů podle přijatých souřadnic přesouvají tyto ocelové schránky z nákladních vlaků a kamionů neustále tam a zpět.

Jeřáby se tyčí do velké výšky, záchody jsou daleko a tak se jeřábníci prostě jen někdy vykloní ven, uleví si a pokračují v práci. „Nepamatuju si, že by někdy kontejner spadl, ale stalo se, že si ho řidič kamionu zapomněl odjistit a řidič jeřábu mu nadzvedl nápravu,“ svěřil se s neobvyklým zážitkem jeden ze zaměstnanců.

Sedmdesát procent veškerého zboží, které sem přijede po kolejích především z přístavů v Hamburku a Bremerhavenu, pochází z jihovýchodní Asie. Zhruba 1,5 procenta zásilek stihnou zkontrolovat celníci, kteří zde mají 18 zaměstnanců. Nejčastěji narážejí na špatné zařazení zboží, které v důsledku vede k nižšímu výběru cel a daní, dalším problémem bývají bezpečnostní rizika.

Drahá železnice

„Na padělky upozorňujeme také. Je třeba si ale uvědomit, že výrazný trend v padělcích je takový, že se vyrábějí přímo v Evropě,“ popsal ředitel Celního úřadu pro hlavní město Prahu Josef Vachtl. Pro podvodníky je to riziko. Zabaví se totiž nejen všechny balíky v kontejneru, ale i celý kontejner.

Cesta zboží z Asie je dlouhá. Zpravidla trvá šest týdnů, pokud přepravce volí lodní dopravu. Někteří dopravci ale používají také takzvanou transsibiřskou magistrálu, tedy cestu po železnici napříč Asií. „Je to mnohem dražší, ale o něco rychlejší. Je tam ale velikánský problém v zimních měsících, kdy jsou velké teplotní výkyvy. Ty mohou mít vliv na kvalitu zboží,“ uvedl Vachtl.

Každý den do překladiště v Uhříněvsi přijede šest až osm naložených nákladních vlaků. Je zde možné odbavovat až deset vlaků najednou. V areálu překladiště je dvanáct kilometrů kolejí a také místo pro 330 kamionů.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Mrazy jsou pohroma jako povodně, říká Výborný. Pro pěstitele chce až 200 milionů

2. května 2024  11:22,  aktualizováno  12:14

Ministr zemědělství Marek Výborný by chtěl získat až 200 milionů korun jako přímou podporu pro...

Situace v průmyslu se zhoršila, poklesla výroba i nové zakázky

2. května 2024  10:55

Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v dubnu výrazně zhoršily. Útlum táhl silný pokles ve...

ČEZ snížil fixované ceny energií. Od léta zlevní i smlouvy na dobu neurčitou

2. května 2024  10:50

Energetická společnost ČEZ zlevňuje dodávky elektřiny a plynu. Tento měsíc snižuje ceny u...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...