Pražský magistrát v červenci na 18 měsíců přerušil stavební řízení týkající se stavby metra D do Písnice (více najdete zde). Důvodem jsou právě váznoucí výkupy pozemků potřebných pro stavbu.
„Považuji za úspěch už jen to, že jsme o stavební povolení požádali,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). „Příprava stavby postupuje sice pomalu, ale postupuje,“ doplnil.
K vyvlastňování pozemků chce Praha přistoupit jen v krajním případě. Šlo by prý o krátkodobá vyvlastnění po dobu stavby.
„Je to tvrdé a v Česku ne příliš oblíbené, ale pokud nám nic jiného nezbude, touto cestou se vydáme,“ řekl Dolínek.
Problém je podle něj s výkupem pozemků kolem Písnice a Thomayerovy nemocnice, které vlastní sedm majitelů. Pro vybudování metra D je nutný výkup asi 800 pozemků. Město jich podle Dolínka zatím získalo desítky.
Opozice přípravy za úspěšné nepovažuje
„Dvou až tříleté zpoždění není možné považovat za úspěch. Zdá se, že s tímto týmem koaličních odborníků nebude metro D nikdy,“ reagoval opoziční zastupitel Jiří Nouza (TOP 09). S kritikou se připojila i ODS, podle které není možné termín zahájení provozu v roce 2022 stihnout.
Trasa a nákladyTrasa metra D povede z Náměstí Míru do Písnice. Jako první se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na Náměstí Míru. Dohromady jde o deset nových stanic. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Nové stanice metra A do Motola, které byly otevřené loni, stály zhruba 20 miliard korun. |
„V roce 2014 si ČSSD udělala z dostavby metra D jedno z hlavních témat. Dokonce v rámci kampaně postavili makety budoucích zastávek a slibovali otevření co nejdříve. Ale zůstalo jen u slibů,“ řekl předseda pražské ODS Filip Humplík.
„Když jsem přišel do své funkce, dostal jsem projekt metra D v neutěšeném stavu. Nebyly na to našetřeny žádné peníze, existoval seznam pozemků, ale nic nebylo dokoupeno,“ brání se Dolínek.
„Výkup pozemků se rozdělil mezi Dopravní podnik a Hlavní město a navzájem si vypomáhají. Jsme si vědomi, že řada pozemků je třeba zakoupit větší, než je pro stavbu nutné. V tom případě je ideální, aby pozemek koupilo město a zbytek parcely využilo ke komerčním účelům,“ vysvětlil náměstek pro dopravu.
Popsal také, proč město nevypsalo architektonickou soutěž na stanice metra mezi Pankrácí a Písnicí. I za to totiž v minulosti čelilo kritice.
„Důvod je ten, že v červnu končilo uzemní rozhodnutí a museli jsme zažádat o stavební povolení. V tu dobu nemůžeme zasahovat do projektu. Nicméně existuje dohoda mezi mnou a paní Kolínskou (zastupitelka Petra Kolínská z Trojkoalice/SZ, pozn. red.), že na každou navrženou stanici proběhne individuální výtvarná soutež,“ doplnil Dolínek.
Podívejte se, jak by mohla vypadat trasa metra D:
20. září 2011 |