Od neděle 28. srpna pojede devět pražských tramvajových linek alespoň částečně jinou trasou než dnes. Pražané si tak budou muset zvyknout, že na řadě zastávek již své oblíbené tramvaje nepotkají. Z vozoven vyrazí také tři zcela nové linky, konkrétně číslo 2, 15 a 21.
Nové trasy všech tramvají a přehledný plán zde |
Již nyní na změnu cestující upozorňuje hlášení v tramvajích a od příštího týdne přibude i výzva v metru. Na zastávkách se také začínají objevovat mapy s novým linkovým vedením.
„Od čtvrtka budou na čtyřiceti nejvýznamnějších zastávkách informátoři, kteří lidem změny vysvětlí osobně,“ říká Filip Drápal, mluvčí Regionálního organizátora pražské dopravy (Ropid). Ti se v ulicích objeví i první školní den ve čtvrtek 1. září a pak znovu i první pondělí po prázdninách, 5. září.
Praha tak chce předejít kritice, která provázela poslední velkou změnu tramvajových řádů. Ta se odehrála v roce 2012 a u Pražanů si nezískala právě na oblibě. I proto se magistrát rozhodl navrhnout letošní změny ve spolupráci s obyvateli. Ropid uspořádal rozsáhlou anketu, ze které vzešlo více než 1 300 připomínek, a do procesu přípravy se aktivně zapojily i městské části.
Změna se prodraží
Výsledkem jsou jízdní řády, které budou Dopravní podnik stát ročně o 130 milionů korun více. V Praze bude od 28. srpna v denním provozu jezdit 24 tramvajových linek. Status páteřních linek, tedy takových, které jezdí v polovičních intervalech, si uchovají linky 9, 17 a 22. Přijde o něj ale tramvaj číslo 3.
Město podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) přistoupilo k zavedení nových řádů kvůli tomu, že řada tramvajových úseků je přetížená. Naopak třeba na Veleslavíně, v Břevnově a Motole, kde se loni otevřely čtyři stanice metra, je možné tramvajovou dopravu omezit.
Svou roli sehrála i další opatření, která má magistrát v nejbližší budoucnosti v plánu. „Budeme zavádět další zóny placeného stání, a proto je nezbytné, abychom nabídli také kvalitní a silnou veřejnou dopravu,“ řekl Dolínek.