Důvod jejího úspěchu je přitom prostý. Podle aktuálního průzkumu mezi Praany a Brňany jsou to atraktivní nií ceny, nedůvěra Čechů ke klasickým taxíkářům a předevím jejich taxametrům.
Na co doplatily tradiční taxíkyProč nejezdíme tradičními taxíky? Obecně lze říci, e jsme k nim ztratili důvěru. Jde i o cenu, MHD je dostupná. Podle statistik taxikářům shodně nevěří osmadvacet procent obyvatel Prahy i Brna. Od jízdy taxíkem odradí 75 procent Praanů a 70 Brňanů vysoká cena. Taxíky také často převálcuje dostupná MHD (v 39 procentech pro Praany a 41 pro Brňany). Obyvatelé metropole důvěřují mnohem více novým technologickým řeením ne klasickým taxametrům a 85 procent by přivítalo navigaci a kontrolu jízd prostřednictvím aplikace připojené k GPS. Nejvyuívanějí sluba tohoto typu v Praze je společnost AAA radiotaxi (36 procent), Uber se pak umístil na druhém místě s 25 procenty. Následuje Nejlevnějí taxi (18 procent), Modrý Anděl (17), Taxi Praha (14) nebo Tick Tack (12). Kolem deseti procent se pak pohybuje City taxi a Speed cars Praha. |
Moderní technologie stále více pronikají do kadodenního ivota a významným způsobem mění modely naeho chování, říká děkan dopravní fakulty ČVUT Miroslav Svítek. Uber je stejně jako třeba jeho český konkurent Liftago platformou zaloenou na principu sdílené ekonomiky. V Česku se přitom od svého zaloení potýká s problémy se zákonem.
Kadý, kdo v Česku provozuje firmu zabývající se vozením lidí osobním autem, musí mít oprávnění k provozování taxisluby, řekl deníku Metro Jakub Císař z advokátní kanceláře Novalia.
To ale není případ Uberu, který v Česku stejně jako v padesáti sedmi zemích a více ne tří stovkách měst po celém světě pouze zprostředkovává. Můe jít teoreticky o nekalé podnikání. Zprostředkovatel toti nemusí kontrolovat, zda dopravce plní zákonné povinnosti, dodává Císař, podle kterého si tak zákon můe posvítit pouze na samotné řidiče.
Pokuty ve Francii
Ve Francii jsou přísnějí a padaly u nich pokuty. V Maďarsku zase začali postihovat i zprostředkovatele, take tam Uber prozatím skončil a zkouí hledat zastání u Evropské komise, vysvětluje Císař.
Největím lákadlem Uberu je transparentnost jízdného, tedy jasné stanovení ceny. Podle průzkumu je pro obyvatele Prahy a Brna, kde Uber jetě vyuít nelze, nejdůleitějí zárukou kvality poskytovaných slueb. V této souvislosti osmdesát pět procent Praanů jednoznačně věří spí navigaci a kontrole jízd přes aplikaci připojenou k GPS.