19. ledna prorazil razicí štít Adéla stěnu do budoucí stanice pražského metra

19. ledna prorazil razicí štít Adéla stěnu do budoucí stanice pražského metra Veleslavín, která bude na prodloužené trase A z Dejvic do Motola. | foto: ČTK

Adéla se potkala s Tondou: prodloužená trasa metra A je ve Veleslavíně

  • 5
Do budoucí stanice metra A Veleslavín dorazil i druhý razicí štít jménem Adéla. Jsou tak už proraženy oba tunely mezi Vypichem a Veleslavínem. Nová trasa metra spojí ve finále Dejvickou a Motol. Cesta přes čtyři nové stanice potrvá sedm minut.

Adéla se na Veleslavíně setkala v otevřené stavební jámě se svým kolegou, razicím strojem Tondou, který na stejné místo dorazil už na začátku prosince.

"Stalo se tak přesně čtyři měsíce od prorážky do stanice Petřiny. Jsem rád, že stavba metra pokračuje hladce a oba štíty se v rekordních časech postupně blíží svému cíli ve stanici Dejvická," řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda.

Oba štíty urazily 1 062 metrů dlouhou cestu z Petřin shodně zhruba za dva měsíce. K vidění bylo na rozdíl od předchozích prorážek exkluzivně také protažení razicího štítu stanicí. Tonda se totiž na rande s Adélou příliš nezdržoval a vyrazil dál směrem ke stavební jámě na Evropské.

Pokud jde o traťové tunely, mají stavaři téměř z poloviny hotovo. Ražba teď bude pokračovat směrem k budoucí stanici Červený Vrch.

Výstavba nového úseku se prodraží, město hledá viníka

Zatímco práce postupují, ukazuje se, že se nový úsek metra patrně prodraží. Možná až o několik stovek milionů. V některých místech jsou totiž horší geologické podmínky. Podle primátora Bohuslava Svobody může za zdražení nedostatečný geologický průzkum (více čtěte zde).

"Narazili jsme na ně ve stanici Červený Vrch," uvedl Michal Talián, mluvčí společnosti Hochtief, která staví jednu část trasy metra. Na té druhé pracuje Metrostav, který však nechtěl sdělit podrobnosti s odkazem na Dopravní podnik. "Čekáme na kompletní zprávu, kde přesně problémy jsou a jak vysoké vícenáklady mají být," řekl Jaroslav Stůj pověřený řízením Dopravního podniku.

Metro do Motola

Magistrát teď zjišťuje, jak moc se mohou práce nakonec prodražit. "Prověřujeme změny finančních nákladů, které odsouhlasilo minulé vedení Dopravního podniku, a také ty, které jsou navržené," řekl primátor Svoboda. 

Bývalý generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák se ohradil, že žádných vícenákladech nic neví. "Pan primátor vychází z mylných informací, protože bývalé vedení v žádném případě vícenáklady neodsouhlasilo. Byly avizovány, ale předloženy až na kontrolním dni, kdy už podnik měl nové vedení. My jsme od začátku říkali, že není důvod další náklady akceptovat, dokud je nepotvrdí znalecké posudky," řekl Dvořák.

Pro výstavbu dalšího úseku metra jsou důležité také slíbené evropské dotace. Bez nich by město těžko zaplatilo plánovaných jednadvacet miliard. "Změny v ceně musí odpovídat a být oprávněné, aby nám následně Evropská unie proplatila slíbené peníze. Konečnou částku pak musí odsouhlasit investor, v tomto případě Dopravní podnik," dodal primátor.

24. dubna 2011

,