Kanceláře na čtvrtém kilometru dálnice D1 nebudou. (Ilustrační snímek)

Kanceláře na čtvrtém kilometru dálnice D1 nebudou. (Ilustrační snímek) | foto: ŘSD

Administrativní centrum u D1 nevyroste. Soud vyhověl stížnosti občanů

  • 5
Starosta jihopražských Křeslic uspěl s žalobou na hlavní město. Domáhal se zrušení změny územního plánu, která umožnila výstavbu nového administrativního centra u čtvrtého kilometru dálnice D1. Podle starosty se magistrát při schvalování vůbec nezajímal o jeho připomínky.

Centrum plné kanceláří pro devět tisíc lidí tak u dálnice stát nebude. Městský soud se totiž postavil na stranu nespokojených obyvatel a zrušil rozhodnutí pražských zastupitelů, kteří změnou územního plánu stavbu takového centra umožnili.

Žalobu přitom paradoxně nepodalo vedení nejbližší městské části, Újezdu, ale sousedních Křeslic.

"Napadli jsme to proto, že naše námitky nebyly Prahou vůbec projednány a rovnou byly smeteny ze stolu. Taková výstavba by neúměrně zatížila naši v podstatě klidnou vesničku dopravou," řekl starosta Křeslic Antonín Zápotocký.

Právní zástupce Michal Bernard doplnil, že plánované stavby jsou v rozporu s nadřazenou územně plánovací dokumentací.

Které ze zmíněných námitek soud nakonec vyhověl, není zřejmé. Soudkyně Hana Veberová zatím nechala na úřední desku umístit pouze rozhodnutí o zrušení změny územního plánu. Podrobné odůvodnění bude hotové do třiceti dnů.

Praha se prý proti jejímu rozhodnutí odvolávat nebude. "Změna územního plánu vznikala za minulé politické garnitury a vzhledem k těmto okolnostem jsme rádi, že to soud zrušil," uvedl náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09).

Zastupitelé však o změně rozhodovali loni v dubnu, kdy byla oblast územního plánování už čistě v jeho gesci. "Měl jsem na stole vyjádření, která říkala ano. A já nemohu přezkoumávat čtyři roky nazpět každé rozhodnutí, i když bych rád. Mohu říct, že kdyby se ta změna projednávala nyní, tak by neprošla," řekl Hudeček.

Plánovaná Vestecká spojka je minulostí

Rozhodnutí soudu naopak neudělalo radost starostovi Újezdu Václavu Drahorádovi.

"Pokud tady nevznikne zástavba, a v tomto případě nemělo jít jen o administrativní centrum, ale i obytné domy, tak nic nebude bránit městu, aby vedlo od exitu 4, podél Milíčovského lesa, komunikaci, která by mohla být obdobou úseku 511 Pražského okruhu," posteskl si Drahorád.

Tato část okruhu je totiž potřeba, protože veškerý tranzit nyní projíždí sídlištěm na Spořilově. Jde o tisíce osobních a nákladních aut denně.

Výstavbu okruhu několikrát napadli u soudu a pozdrželi obyvatelé Běchovic. Okruh by totiž měl vést jejich čtvrtí. Zkratka popsaná Drahorádem by proto mohla být náhradní variantou.

Administrativní centrum mělo stát na dálnici D1 u exitu 4. Ten však zatím řidiči na nejstarší české dálnici nenajdou. Jeho výstavba se plánovala spolu s Vesteckou spojkou. Ta má podle dopravních inženýrů propojit nájezd na Pražský okruh ve Vídeňské ulici v Krči s dálnicí D1.

Z druhé strany by pak mohla být Drahorádem zmíněná silnice nahrazující Pražský okruh. To je ale pravděpodobně už minulost. "Vesteckou spojku současná koalice nepřipravuje, nepočítá s ní. V novém územním plánu by už vůbec neměla být," vysvětlil Hudeček.