Starostové středočeských obcí se obávají, že kvůli husté dopravě při opravě D1 lidé ani nepřejdou přes ulici. (Ilustrační snímek)

Starostové středočeských obcí se obávají, že kvůli husté dopravě při opravě D1 lidé ani nepřejdou přes ulici. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Ani nepřejdeme silnici, děsí se starostové provozu během opravy D1

  • 4
Obce v okolí D1 se obávají zhoršení provozu na už tak vytížených místních silnicích během oprav dálnice. Navíc ani neznají přesný harmonogram prací. V plánu jsou i opravy dalších silnic, pokud by se termínově sešly s D1, mohl by to být velký problém.

"Přes letní prázdniny přes nás povede objížďka kvůli asfaltování silnice v Domašíně. Kdyby se to mělo potkat s opravou D1, vůbec nevím, co bychom dělali," obává se starosta Divišova na Benešovsku Zdeněk Eichler. Není jediný, koho začíná chystaná rozsáhlá modernizace nejvytíženější české dálnice děsit. Zatím ani neví, kdy se auta z dálnice do jeho obce nahrnou.

Plán, kdy se kde bude opravovat, ještě Ředitelství silnic a dálnic nemá stanovený. "Přesný harmonogram stavebních prací se nyní aktuálně projednává," uvedl Jan Studecký z ŘSD.

Oprava D1 začne 9. května na Vysočině. Ještě letos zasáhne i Středočeský kraj. V plánu jsou úseky od sjezdu Šternov do sjezdu Psáře a druhý úsek od sjezdu Loket ke sjezdu Hořice.

"Pokud povede objížďka přes naši obec, bude to velký problém. Silnice je i bez objížďky vytížená na devětadevadesát procent. Na trase jsou navíc místo kruhových objezdů klasické křižovatky, což by dopravu zkomplikovalo ještě více," uvedl starosta Lokte Vladimír Vacek.

I další obce v okolí D1 trápí mnoho aut, která tudy projíždějí v případě nehody na dálnici. A lidé mají strach, že se během oprav situace ještě zhorší.

"Samozřejmě mám velké obavy, že nám to dopravu už takhle velmi hustou zatíží. Při projednávání stavebního řízení se s objízdnou trasou nepočítalo, protože údajně má doprava jet v jednom pruhu po dálnici. Ale vím, co se děje, když se v našem úseku stane nějaká nehoda. Lidi přes silnici vůbec neprojdou," popsal starosta Divišova Zdeněk Eichler.

Obavy má i jeho kolega z Tehova v okrese Praha-východ Josef Kokta. Jeho obcí vede jediný sjezd na Vlašim. Trpí lidé, domy i silnice. "Už teď jsme postiženi hustým provozem, silnice vede prostředkem obce. Rádi bychom získali dotaci na zpomalovací semafory, to je jediná šance, která řidiče zastaví," nastínil plány.

Eichler chce zase požádat po dobu oprav o snížení rychlosti v obci na 30 kilometrů v hodině. Už také kontaktoval firmu, která vyhrála výběrové řízení na stavbu dálnice. "Chtěl bych se sejít se stavbyvedoucím a vše probrat. Zatím nevím ani to, kdy se má začít," podotkl Eichler.

Ředitelství silnic a dálnic plánuje o postupu prací informovat starosty, až bude odsouhlasený harmonogram stavebních prací.

"Naší maximální snahou je vést dálniční provoz po dálnici D1 bez nutnosti objížděk, a to i v případě nehody či dopravní zácpy. Vedení dopravy bude po většinu doby modernizace v režimu dva plus dva jízdní pruhy každým směrem. Využívány budou také kamery, detektory, informační tabule k zamezení nehod a podobně," přiblížil Studecký s tím, že v pohotovosti budou odtahové služby, integrovaný záchranný systém i policisté.

Jak uvedl minulý týden v rozhovoru pro MF DNES nový ředitel středočeské policie Jan Ptáček, policie se na kontroly během oprav opravdu chystá. "Chceme být preventivně v okolních obcích, aby se doprava nedostala, kam nepatří," řekl (více čtěte zde). Na výjezdech z dálnice budou zákazové značky pro nákladní vozidla.

Ředitelství silnic a dálnic zveřejňuje aktuální informace na internetových stránkách věnovaných nové D1, zřízen je i facebookový profil. Aktuální informace k uzavírkám pak budou k dispozici na webu dopravniinfo.cz, kde si také každý může zdarma stáhnout do mobilního telefonu aplikaci zobrazující dopravní informace z dálnic.