Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starý areál slavné Jawy půjde k zemi. Památkářům to nevadí

  12:29aktualizováno  12:29
Starý tovární areál motocyklové firmy Jawa pomalu zaniká. Většina budov v Týnci nad Sázavou je v dezolátním stavu, majitel se je proto chystá zbourat. Budovy nejsou památkově chráněny.

Starý areál Jawy v Týnci nad Sázavou bude zbourán | foto:  Petr Topič, MAFRA

Hromady třísek, sutin, pohozené výplatní sáčky, které se do rukou dělníků nikdy nedostaly, nástěnka s fotkami zaměstnanců měsíce. Z otvorů, které okna už jen připomínají, šlehají dlouhé stonky usazeného plevele. Takový pohled skýtá stará část továrního areálu Jawa v Týnci nad Sázavou na Benešovsku.

Dva požáry za týden

Letos v březnu hasiči dvakrát v rozmezí jednoho týdne vyjížděli k požárům v areálu Jawy.

V plamenech byl sklad a budova určená k demolici. Podle vyšetřovatelů požár někdo založil úmyslně. Viník ale nebyl vypátrán. Škoda dosáhla několika set tisíc.

Budovy z konce devatenáctého století jsou v kritickém stavu a velkou část z nich bude třeba zbourat. Oprava by byla příliš nákladná. S demolicí už se začalo.

"Momentálně se likvidují dřevěné stodoly, které sloužily jako provizoria. Byly tady zřízeny za války. V takovém stavu, jako jsou dnes, jsou naprosto bezcenné," podotkl ředitel závodu František Hruška.

Jawa patří mezi nejznámější středočeské značky, její motocykly se vyvážejí třeba na Kubu, do Jižní Ameriky nebo do Ruska a v posledních letech poptávka po nich roste.

Areál v Týnci firma využívá od svého vzniku ve dvacátých letech minulého století. Pro výrobu motocyklů byly v šedesátých letech zbudovány nové prostory. Hned vedle těch starých.

Výroba se do nich definitivně přesunula před pěti lety. Život se z budov, kde kromě výrobních hal byla například i přádelna či lisovna, podle Hrušky začal vytrácet už před dvaceti lety.

Za dobu, co v Jawě věděli, že je třeba se chátrajících prostor zbavit, se ale nenašel nikdo, kdo by o ně měl zájem.

Památkáři zasáhnout nemohou. A ani nechtějí

Bývalé industriální budovy jsou přitom poslední dobou u investorů oblíbené. "V západní Evropě často dochází ke konverzi pro jiné účely. Z továren se stávají například byty," říká Jan Žižka z odboru péče o památkový fond středočeského Národního památkového ústavu.

Přestože jinde v Česku jsou navíc podobné tovární haly často památkově chráněny, týnecký areál památkáře nezajímá.

Fotogalerie

"Takových staveb je spousta. Vím, že v těch starých budovách týnecké fabriky k nějakému šetření a zkoumání došlo, ale nakonec kulturní památkou prohlášené nebyly," uvedl Žižka.

Co přesně se teď v areálu děje, nevědí ani místní. Na dotazy MF DNES neuměl odpovědět ani starosta Martin Kadrnožka.

"Vím, že se tam bourá. S majiteli a vedením jsme o tom společně jednali a dávali jsme jim k tomu svolení. V jaké fázi to tam je nebo jaké s tím mají majitelé do budoucna plány, to nevím," uvedl v pondělí.

Přestože značka nad hlavní bránou vstup výslovně zakazuje, mezi rozpadlé budovy se dá bez problémů dostat.

"Tudy tam chodí bezdomovci," ukazuje na díru v plotě obyvatelka sousedního Zbořeného Kostelce, která tudy projíždí na kole skoro každý den. "Chodí tam i mladí a budovy v podstatě ničí. Je to škoda, že je bourají, ale aspoň to tu nebude strašit," dodává.

Podle Žižky se daří zachránit spíš prostory cukrovarů či pivovarů. Bývají využívány jako muzea. Třeba ten v Kostelci nad Černými lesy. Do některých se dokonce staré řemeslo pivovarnictví vrátilo. "Vlastník musí být svým způsobem nadšenec. Je důležité prostoru najít nové užití, které by fungovalo," tvrdí Žižka.

A proto většina starých průmyslových objektů, především pak těch menších, postupně mizí.

Čtyřicet let v továrně. Teď dává souhlas k demolici

Ředitel František Hruška pracuje v týnecké fabrice motocyklů Jawa přes čtyřicet let. Nyní musí dát spolu se současným majitelem souhlas k demolici.

Jak se stane, že velká fabrika, která zajišťovala pracovní příležitosti lidem v širokém okolí, takto chátrá?
Nikdo je nepotřebuje. V osmdesátých letech tu bylo asi osmnáct set zaměstnanců, vyrábělo se přes sto tisíc motocyklů ročně. Dnes je nás tu asi sto.

To je jediný důvod?
K tomu, abyste vyráběli pořádné, kvalitní výrobky, potřebujete novou technologii. Ta nejenže vyžaduje méně prostoru, ale musí se umístit do nových, alespoň částečně klimatizovaných prostor. A to vám, bohužel, hala postavená v roce 1840 nenabídne.

Její rekonstrukce se nevyplatí?
Vyjde levněji haly vystěhovat a technologii umístit do modernějšího provozu. Přebývající budovy pak nabízíte k pronájmu či prodeji. Ale tak dlouho, až vám začnou padat na hlavu.

A celý komplex se nedá finančně utáhnout?
Staré budovy vás svými provozními náklady doženou k zoufalosti. Jednou musí padnout rozhodnutí. Když tu vaše rodina nechá svůj život, na jednu stranu srdce krvácí. Na druhé stojí otázka: Chceš, aby existovala Jawa? Pak musíš opustit prostory, které nepotřebuješ.

Přesto jste se v areálu do oprav pustili.
Přestavujeme halu vybudovanou v 60. letech, abychom vypadali jako slušná fabrika. Jako fabrika 21. století. A ne z roku 1893.

Autoři:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.