Hromady třísek, sutin, pohozené výplatní sáčky, které se do rukou dělníků nikdy nedostaly, nástěnka s fotkami zaměstnanců měsíce. Z otvorů, které okna už jen připomínají, šlehají dlouhé stonky usazeného plevele. Takový pohled skýtá stará část továrního areálu Jawa v Týnci nad Sázavou na Benešovsku.
Dva požáry za týdenLetos v březnu hasiči dvakrát v rozmezí jednoho týdne vyjížděli k požárům v areálu Jawy. V plamenech byl sklad a budova určená k demolici. Podle vyšetřovatelů požár někdo založil úmyslně. Viník ale nebyl vypátrán. Škoda dosáhla několika set tisíc. |
Budovy z konce devatenáctého století jsou v kritickém stavu a velkou část z nich bude třeba zbourat. Oprava by byla příliš nákladná. S demolicí už se začalo.
"Momentálně se likvidují dřevěné stodoly, které sloužily jako provizoria. Byly tady zřízeny za války. V takovém stavu, jako jsou dnes, jsou naprosto bezcenné," podotkl ředitel závodu František Hruška.
Jawa patří mezi nejznámější středočeské značky, její motocykly se vyvážejí třeba na Kubu, do Jižní Ameriky nebo do Ruska a v posledních letech poptávka po nich roste.
Areál v Týnci firma využívá od svého vzniku ve dvacátých letech minulého století. Pro výrobu motocyklů byly v šedesátých letech zbudovány nové prostory. Hned vedle těch starých.
Výroba se do nich definitivně přesunula před pěti lety. Život se z budov, kde kromě výrobních hal byla například i přádelna či lisovna, podle Hrušky začal vytrácet už před dvaceti lety.
Za dobu, co v Jawě věděli, že je třeba se chátrajících prostor zbavit, se ale nenašel nikdo, kdo by o ně měl zájem.
Památkáři zasáhnout nemohou. A ani nechtějí
Bývalé industriální budovy jsou přitom poslední dobou u investorů oblíbené. "V západní Evropě často dochází ke konverzi pro jiné účely. Z továren se stávají například byty," říká Jan Žižka z odboru péče o památkový fond středočeského Národního památkového ústavu.
Přestože jinde v Česku jsou navíc podobné tovární haly často památkově chráněny, týnecký areál památkáře nezajímá.
"Takových staveb je spousta. Vím, že v těch starých budovách týnecké fabriky k nějakému šetření a zkoumání došlo, ale nakonec kulturní památkou prohlášené nebyly," uvedl Žižka.
Co přesně se teď v areálu děje, nevědí ani místní. Na dotazy MF DNES neuměl odpovědět ani starosta Martin Kadrnožka.
"Vím, že se tam bourá. S majiteli a vedením jsme o tom společně jednali a dávali jsme jim k tomu svolení. V jaké fázi to tam je nebo jaké s tím mají majitelé do budoucna plány, to nevím," uvedl v pondělí.
Přestože značka nad hlavní bránou vstup výslovně zakazuje, mezi rozpadlé budovy se dá bez problémů dostat.
"Tudy tam chodí bezdomovci," ukazuje na díru v plotě obyvatelka sousedního Zbořeného Kostelce, která tudy projíždí na kole skoro každý den. "Chodí tam i mladí a budovy v podstatě ničí. Je to škoda, že je bourají, ale aspoň to tu nebude strašit," dodává.
Podle Žižky se daří zachránit spíš prostory cukrovarů či pivovarů. Bývají využívány jako muzea. Třeba ten v Kostelci nad Černými lesy. Do některých se dokonce staré řemeslo pivovarnictví vrátilo. "Vlastník musí být svým způsobem nadšenec. Je důležité prostoru najít nové užití, které by fungovalo," tvrdí Žižka.
A proto většina starých průmyslových objektů, především pak těch menších, postupně mizí.
Čtyřicet let v továrně. Teď dává souhlas k demoliciŘeditel František Hruška pracuje v týnecké fabrice motocyklů Jawa přes čtyřicet let. Nyní musí dát spolu se současným majitelem souhlas k demolici. Jak se stane, že velká fabrika, která zajišťovala pracovní příležitosti lidem v širokém okolí, takto chátrá? To je jediný důvod? Její rekonstrukce se nevyplatí? A celý komplex se nedá finančně utáhnout? Přesto jste se v areálu do oprav pustili. |