Z Dopravního podniku podle auditu zmizelo půl miliardy. (Ilustrační snímek)

Z Dopravního podniku podle auditu zmizelo půl miliardy. (Ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Na zakázkách Dopravního podniku se ztratilo půl miliardy, říká analýza

  • 59
Zakázky Dopravního podniku byly až o půl miliardy předražené. Ukázala to právní analýza, kterou v podniku nařídilo vedení města. Zkoumalo se deset zakázek, mezi nimi například zakázka na SMS jízdenky. Částku potvrdil primátor Bohuslav Svoboda.

Přestože primátor Bohuslav Svoboda dostane podle svých slov výsledky analýzy až v úterý 17. července, potvrdil, že částka, která byla v rámci podniku sporně vydána, dosahuje zhruba půl miliardy korun.

"Mám informaci, která říká, že tam pravděpodobně je suma, která je okolo půl miliardy a která byla vyúčtována nebo proplacena neoprávněně. Jsou to smlouvy uzavřené na vyšší částky, než by bylo potřebné. Chápal jsem to tak, že se jedná o předražené zakázky," řekl primátor Bohuslav Svoboda.

Zkoumala se desítka velkých zakázkek, které vypsal Dopravní podnik v posledních pěti letech. U sedmi z projektů se našly chyby. Podle informací MF DNES je mezi nimi například tendr na SMS jízdenky - zda byly v rámci tohoto projektu vyplaceny peníze neoprávněně, zatím není jasné.

"Vím, že například SMS jízdenky byly jedna z věcí, která se také sledovala, ale kam ta suma patří, to ještě nevím, to bych měl vědět v úterý," uvedl Svoboda.

Podivných zakázek byla celá řada

V současnosti bude primátor po novém vedení Dopravního podniku chtít, aby z toho vyvodilo důsledky. "To znamená zjistit, jaká je tam osobní odpovědnost a pokračovat dál ve smyslu platných právních předpisů," řekl primátor.

Sám Svoboda nyní žádné kroky zatím podnikat nechce. "Chci počkat, až ten spis budu mít celý, v ten okamžik budu muset konat," dodal.

V souvislosti s Dopravním podnikem se mluvilo v minulosti o celé řadě podivných zakázek. Jednou z nich byl například tisk jízdenek, kdy mělo z každé jízdenky skončit sedmnáct haléřů v soukromých kapsách.

Podivná byla i zmíněná zakázka na SMS jízdenky. Tu získala firma Crowsnest. Její provize z každé prodané jízdenky přesahuje 25 procent a zisk má zajištěný na dvacet let (více čtěte zde).