Interní audit pražského Dopravního podniku odhalil závažné nedostatky.

Interní audit pražského Dopravního podniku odhalil závažné nedostatky. | foto: Tereza Dvořákovápro iDNES.cz

Dopravní podnik platil za prodloužení metra, i když ještě neměl smlouvy

  • 3
Interní audit pražského Dopravního podniku k prodloužení metra A do Motola odhalil závažné nedostatky. Dopravce neměl nad projektem dostatečnou kontrolu a proplácel faktury za vícepráce, ke kterým ještě nebyly uzavřené smlouvy.

Z interního auditu Dopravního podniku, který se podařilo MF DNES získat, vyplývá, že o kontrolu přišel podnik ve chvíli, kdy uzavřel mandátní smlouvu s Inženýringem dopravních staveb (IDS).

Na firmu tím převedl povinnost organizovat výběrová řízení na zhotovitele, dohlížet na stavbu i kontrolovat faktury.

Jenže IDS se podle zjištění auditorů dopustil celé řady nebezpečných chyb. Společnost například některé práce nechala provést dříve, než byly podepsány smlouvy. Tento postup přitom může být v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách.

"K otázce smluv proto nyní probíhají intenzivní jednání s dodavateli a IDS. Současné vedení Dopravního podniku vytvořilo systém, který proces podpisu smluv dodatečných prací dává podle platných předpisů do pořádku," říká mluvčí dopravce Jiří Štábl.

Jak Dopravní podnik, tak IDS si v tomto ohledu stěžují na zákon o veřejných zakázkách, který podle obou stran celou stavbu spíše brzdí a komplikuje.

Auditoři: Faktura ještě před uzavřením smlouvy

Auditoři však upozorňují ještě na jeden problém. Přestože dopravce neměl k některým vícepracím uzavřené smlouvy, proplácel faktury.

Takový případ se na stavbě metra stal například v roce 2012, kdy společnost Arcadis CZ, která měla na starosti monitoring stavby, vystavila faktury za služby v hodnotě 81,8 milionu korun.

Jenže později Dopravní podnik přišel na to, že 13,8 milionu korun bylo vyfakturováno nad rámec původní smlouvy.

Podle IDS nebylo možné uzavřít smlouvy před začátkem dodatečných prací. Jinak by se zastavila stavba.

Miliardové průšvihy Prahy

Blanka: Město neplatilo společnosti Metrostav za stavbu. Bálo se, že by proplacení prací nemuselo být v souladu se zákonem. Spor dospěl k arbitráži. Otevření Blanky se kvůli sporu odložilo z jara na podzim.

Tramvaje: Dopravní podnik si objednal celkem 250 tramvají typu ForCity zhruba za 19,2 miliardy korun. Kvůli finanční tísni se snažil dodávku tramvají snížit. To se nepovedlo. Splátky chce rozložit.

Opencard: Práva na projekt má firma eMoneyServices, která od města požaduje až půl miliardy za jeho vývoj. Město proto chce vytvořit zcela nový projekt.

"Kvůli zvýšenému riziku během ražby tunelu zazněl požadavek na častější geologická měření. Ta byla provedena a také řádně zaplacena. Žádná škoda nevznikla, naopak se podařilo zabránit vzniku daleko větších škod než uváděné sumy," vysvětluje mluvčí IDS Pavel Kočiš.

Dopravní podnik pak částku nad rámec původní smlouvy společnosti Arcadis CZ vyplatil díky dohodě o narovnání. Právě ta je podle auditorů možnou cestou, jak se vyrovnat s dalšími firmami.

Podle ředitele Dopravního podniku Jaroslava Ďuriše sice audit přišel na některá pochybení, ta však nejsou tak závažná, jak se o nich původně mluvilo. "Zjištěná pochybení nebudou mít dopad na výslednou cenu stavby," potvrdil Ďuriš.

Již od roku 2011 se počítalo s celkovou cenou za stavbu prodloužení metra A ve výši 22,5 miliardy korun. "V tom byla započítána i rezerva ve výši 1,6 miliardy, proto pan Ďuriš tvrdí, že se stavba neprodraží," doplnil mluvčí dopravce Jiří Štábl.

Do budoucna však auditoři pražskému dopravci doporučují, aby zlepšil kvalitu smluv s dodavateli. Dále by měl vytvořit specializovaný tým, který bude mít celý průběh stavby na starosti, a zřídit pozici projektového manažera zodpovědného za stavbu.