Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusy MHD Blankou zatím jezdit nebudou, snad až příští rok

  12:05aktualizováno  12:05
Autobusy městské hromadné dopravy zatím tunelem Blanka jezdit nebudou. Organizace Ropid chce nejprve vyhodnotit provoz po otevření tunelu. Zavedení autobusu do tunelu požadují například cykloaktivisté. Stát by se tak mohlo až v příštím roce.

Tunelový komplex Blanka tři dny před otevřením (16.9.2015) | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Teď to rozhodně nebude,“ řekl Filip Drápal ze společnosti Ropid, která v metropoli plánuje MHD.

Zavedení expresní autobusové linky žádají neziskové organizace, ale i koaliční Strana zelených. Šestikilometrový tunel, který až po křižovatku Malovanka vyjde na 43 miliard korun, se po řadě odkladů otevře v sobotu odpoledne.

„Připravujeme různé varianty, nejprve je ale nutné vyhodnotit, jak bude fungovat doprava v tunelu a systém sladit třeba s linkami tramvají,“ uvedl Drápal.

Diskutuje se, zda tunelem vést některou ze stávajících autobusových linek, nebo zda zavést novou alternativní linku, která by spojila atraktivní dopravní uzly. Podle jedné z variant by autobus mohl projíždět navíc i Strahovským tunelem, který na Blanku navazuje.

Už dříve se mluvilo o tom, že by tunelem mohl cestující vozit autobus číslo 180, který jezdí ze Zličína do Dejvic.

Linka by byla velmi atraktivní, míní aktivista

„Zavedení linky je důležité kvůli tomu, aby se udržela konkurenceschopnost MHD vůči automobilové dopravě, aby si lidé hned od začátku zvykli, že mohou využít autobus místo auta,“ řekl Vratislav Filler ze sdružení Automat. Autobus by podle něj mohl vozit lidi ze stanice Hradčanská do Kobylis, Střížkova, na Prosek nebo do Letňan a do stanice Kbely.

„Proti autobusu v Blance paradoxně mluví to, že by se linka stala velmi atraktivní a tudíž velmi drahou,“ tvrdí. Město by totiž muselo navyšovat kapacity, stejně jako tomu bylo v případě linky 125, která jezdí po Jižní spojce.

Tunel Blanka je součástí městského okruhu Prahy. Podle vedení města uleví povrchové dopravě, navázat na něj by měla řada dopravních opatření, mimo jiné uzavírka Malé Strany pro tranzitní dopravu. Kritici a dotčené radnice, včetně Strany zelených ale tvrdí, že magistrát s přípravou zaspal.

Kromě zavedení speciální autobusové linky, která by tunelem projížděla, žádají mimo jiné snížení počtu jízdních pruhů na magistrále, doplnění přechodů pro chodce přes Sokolskou a Legerovu ulici a preferenci MHD.

Vedení města ústy náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) už nyní připouští, že se Pražané musí po otevření Blanky připravit na potíže, třeba na dočasná omezení provozu v tunelu, ale i dopravní komplikace v Holešovičkách a na Vítězném náměstí.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.