Středočeský kraj ještě za vlády hejtmana Davida Ratha zrušil dotování asi dvaceti procent autobusových spojů. Většinu v únoru, zbytek v březnu. Ty, které nezačaly hradit obce nebo dopravci, zanikly. Rath sváděl vinu na restriktivní politiku vlády.
Další škrtání spojů po krajských volbách 12. a 13. října zřejmě nehrozí. Kandidáti na hejtmana ho nechtějí.
Rušit spoje na vesnicích odmítá lídr ČSSD Josef Řihák, protože pro místní jsou podle něj často jediným spojením s nejbližším městem. "Spíše je nutné tlačit na dopravce, aby na spojích, kde jezdí málo lidí, využíval menší, a tedy i levnější autobusy či mikrobusy. V některých krajích už to funguje," říká Řihák.
Názory některých dalších kandidátů najdete ZDE |
Podle jedničky kandidátky TOP 09 a STAN Heleny Langšádlové by se měly přesoutěžit celky, které budou zahrnovat jak ziskové páteřní linky, tak ty do malých obcí, které výdělečné nejsou.
"Dopravce musí mít povinnost obsluhovat i ty koncové, nelukrativní spoje. Je povinností kraje zajistit dopravní obslužnost do každé obce. A důležitá je integrace, není to totiž jen o počtu spojů, ale ty spoje musí navazovat," říká Langšádlová. Také proto vidí jako řešení, aby se středočeská doprava provozovala společně s pražskou.
I podle kandidáta na hejtmana Raduana Nwelatiho (ODS) je úkolem kraje zajistit spoje do všech obcí, i ty málo vytížené a nelukrativní. "A to proto, že kraj má sloužit lidem," vysvětluje Nwelati.
A jak jsou na tom lídři s veřejnou dopravou, využívají ji? Řihák i Nwelati shodně říkají, že zcela minimálně, jezdí autem. Langšádlová někdy využije na cestu z Černošic do Prahy vlak, ale jak přiznává, méně, než by si přála.