Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusy Jan Šťastný řídí a doma vytváří i jejich papírové modely

Josef Škvor Metro.cz
4. dubna 2016  12:40
Komu se podaří si splnit dětský sen? Jan Šťastný chtěl být řidičem autobusu, a to se mu povedlo. Jezdí po Praze s tím nízkopodlažním kloubovým. Kromě toho má i zálibu ve vyrábění podkladů pro papírovou podobu autobusů v poměru 1:100.
Modely autobusů v poměru 1:100, které vytváří Jan Šťastný.
Dalších 11 fotografií v galerii
Modely autobusů v poměru 1:100, které vytváří Jan Šťastný. | foto: Josef Škvor, Metro.cz

Vzájemná inspirace

Modely Jana Šťastného najdete na paperbusmodels.com nebo Ropid v sekci Zábava a zajímavosti.

  • Z webu si můžete stáhnout barevné vystřihovánky modelů českých i zahraničních autobusů v poměru 1:100.
  • Najdete tam pokyny, co je potřeba udělat pro to, aby z vašich podkladů mohl Jan Šťastný vytvořit další model.

Přijíždí na konečnou stanici Smíchovské nádraží přesně na minutu. Ve vyžehlené bílé košili s červenou kravatou a sponou s vyobrazením autobusu. Jak jinak, tak si to totiž vždycky přál.

Kromě toho, že řídí autobus, také vytváří jejich papírové modely. Na otázku, co bylo dřív, jestli volant, nebo papírové modely, odpovídá Šťastný zcela jednoznačně, že papír.

Fotogalerie

„Od dětství byly autobusy můj velký koníček. Když jsem poprvé viděl papírové vystřihovánky v Ábíčku, hrozně se mi to líbilo a rychle jsem tomu propadl,“ vzpomíná osmatřicetiletý řidič, jak začala jeho vášeň. „Hrál jsem si jen s autobusy. Když jsem jezdil na kole, tak jsem si hrál jen na autobus. Dělal jsem zastávky, uměl jsem zvuky dveří i motoru. To bylo prostě postižení,“ popisuje dobu, kdy se vytvořil jeho vztah k tomu, co se mu stalo povoláním.

Podkladů papírových modelů vytvořil už přes stovku

„Vlastní modely jsem pak začal kreslit, tisknout a vybarvovat. Pak když přišel o hodně později počítač, tak jsem je zkusil vyrábět na něm. Už to vypadalo přece jen lépe,“ potvrzuje své nadšení s tím, že jednou měsíčně vytvoří alespoň jeden autobus.

Nejdřív ho nafotí, potom převede do papírové podoby v poměru 1:100. Říká se tomu minibox. Modely si nenechává jen pro sebe, ale bezplatně umožňuje jejich stažení na své webové stránce komukoliv.

Za léta složil 57 autobusů, které jezdí v rámci Pražské integrované dopravy a čtyřicet z ostatních částí republiky. Má i 22 vozů, které jezdí v dalších zemích Evropy. Kromě toho zájemci jeho autobusy mohou najít i na stránkách Ropidu v sekci zábava. Modely chce lidi bavit dále, nyní ale vytváří i pohlednice autobusů. Jednou ze zdařilých byla valentýnská se dvěma autobusy, které stály proti sobě a vzájemně se dotýkaly.

Šťastný jezdí u dopravního podniku autobusem profesionálně dva roky. „Trávím čas za volantem, takže můj koníček se mi dostal do profesního života,“ říká s radostí u nového nízkopodlažního kloubového autobusu, na němž se střídá se svým kolegou. Od listopadu na něm najezdili už kolem 23 tisíc kilometrů.

Původně je Šťastný vyučený prodavač, pracoval na pokladně i ve skladu. Pak se ale živil rozvozem pro restauraci a tam se mu řízení zalíbilo. „Autoškolu na autobus jsem dlouho odkládal, protože přece jen částka za ni je velká,“ prohlašuje už poměrně zkušený šofér. Doteď toho ale nelituje.



  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Vedoucí ekonomického oddělení

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.