Nová autobusová jezdící tunelem Blanka by byla první v Praze. (Ilustrační změny)

Nová autobusová jezdící tunelem Blanka by byla první v Praze. (Ilustrační změny) | foto: Yan Renelt, MF DNES

Autobusy pražské MHD by mohly jezdit tunelem Blanka, plánuje Ropid

  • 49
V pražské hromadné dopravě ještě neodezněly vášně kolem změn platných od 1. září a dopravní plánovači už chystají další. Po zprovoznění tunelu Blanka chtějí, aby jím jezdil autobus MHD. Další změny nastanou již v březnu 2013 - Ropid upraví "zářijové" změny a přesunou se i autobusy v Praze 6.

"Autobus by jezdil z Hradčanské či od Vozovny Střešovice, potom tunelem a dál do Troje a k Bulovce, ukončení trasy je otevřené. Bylo by to někde v Praze 8 či 9," popsal plány na zavedení autobusu do tunelu Blanka šéf Ropidu Pavel Procházka.

Linku by chtěl zavést současně s otevřením tunelu, které je plánované na duben roku 2014. Spojení Dejvic a Troje je podle něj potřeba. "Jediné rychlé a přímé spojení tu nyní zajišťuje přívoz," řekl Procházka.

Jaké další změny čekají MHD

březen 2013
k tomuto datu by se měly udělat případné úpravy letošních změn v MHD

duben 2014
zprovozní se tunel Blanka, mohl by tu jezdit autobus 

konec roku 2014
otevře se prodloužená trasa metra A, zároveň by některé autobusy měly končit místo na Dejvické u stanice Veleslavín

Uvažovalo se také o lince Strahovským tunelem, která by spojila Prahu 5 a 6, Ropid však tuto linku příliš neprosazuje. "Spojení Prahy 5 a 6 zajišťuje tramvajová linka 20," uvedl Procházka s tím, že cílem je upřednostňovat kolejovou dopravu.

Přesto se městský i Pražský okruh stávají atraktivní trasou pro nové autobusové linky. První z nich, která nyní jezdí po Jižní spojce, je linka 125 v úseku mezi Jižním Městem a Smíchovem. Na Smíchově má konečnou i linka, která jezdí z Jesenice u Prahy po Pražském okruhu. I ta projíždí tunelem dálničního typu.

"Dříve byli všichni obezřetní, když se jednalo o linky vedoucí tunelem. Co se týče bezpečnosti, dnes už si myslím, že zařízení jsou na takové úrovni, že by to neměl být problém. Principiálně si myslím, že to je dobrý nápad," řekl Vladimír Návrat z UDI Morava, odborník v oblasti integrované dopravy.

Zářijové změny nejsou poslední

Přestože se nyní řeší velká zářijová změna hromadné dopravy a avizují se možné úpravy v březnu příštího roku, už teď je jasné, že další nás čekají právě v roce 2014. Otevře se totiž i prodloužená trasa metra A. Právě načasování letošních změn se nezamlouvá dopravním odborníkům z ČVUT.

Jak se od září neztratit

"Otevření metra A znamená, že za dva roky budeme zase něco měnit," podotkl Ladislav Bína z ČVUT.

Otevření nových stanic metra má ulevit Vítěznému náměstí v Dejvicích. Některé autobusy se přesunou ke stanici Veleslavín, kde také bude parkoviště P+R a řidiči z příměstských oblastí by tady mohli nasednout na veřejnou dopravu.

"U stanice metra Veleslavín bychom mohli ukončit příměstské linky od Kladna, Horoměřic a z městských linek by tam mohla končit 119, která jezdí na letiště. Měl by se odstranit souběh s metrem a tramvajemi na Evropské ulici. Maximum linek pojede na Veleslavín," uvedl Procházka.