Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Středočeští dopravci dostanou z Unie 170 milionů na nové autobusy

  18:01aktualizováno  18:01
Na středočeských silnicích začnou příští rok jezdit desítky nových moderních autobusů. Dopravci na ně dostanou 170 milionů korun z unijních dotací. Na celkovou obnovu zastaralého vozového parku to však nevystačí.

Nízkopodlažní SOR koupí za dotaci třeba Veolia. | foto: Archiv

Dopravci mohli o peníze žádat do konce listopadu a zájem převýšil nabídku. Dotace totiž pokryje asi 40 procent nákladů, což je pro dopravní firmy výhodné. Ze tří desítek dopravců, kteří v kraji fungují, se jich o peníze uchází čtrnáct.

"Byla to zajímavá výzva pro všechny dopravce. V poslední době vozový park neobnovovali, protože dostali od kraje výpovědi a nevěděli, jestli budou jezdit dál, nebo ne. A čekají stále na výběrové řízení, nevědí, kdy ho kraj vyhlásí," uvedl Daniel Adamka, šéf asociace středočeských dopravců a šéf Veolia Transport.

V balíčku, který bude rozdělovat Regionální komise, je 170 milionů. Daná částka přispěje nejvýše na stovku autobusů, což je asi deset procent ze všech, které jezdí po kraji. Komise proto bude muset z žádostí vybírat, což potrvá asi půl roku. Nové autobusy by mohly začít jezdit nejdřív za rok.

O alternativní pohony zájem nebyl

Veolia chce obnovit 17 vozů obsluhujících Příbramsko či Neratovice. "Chtěli bychom vyměnit ty nejstarší autobusy, které jsou zhruba patnáct let staré," podotkl Adamka. Podobně zareagoval i Probo-bus. Ten jich chce deset do oblasti Hořovic a Berouna. "Byly by to autobusy různé velikosti, abychom se přizpůsobili počtu cestujících. Je to oblast, kde jsou nové autobusy potřeba," zmínil ředitel společnosti František Neterda.

Fotogalerie

ČSAD Kladno se přihlásilo o 12 autobusů na plynový pohon. "Jsou ekologičtější a bezbariérové, tedy zlepšíme komfort pro tělesně postižené a rodiče s kočárky, a mají lepší informační systém, světelné tabule a hlásiče pro nevidomé," vyjmenoval ředitel firmy Ludomír Landa.

Obdobný středočeský projekt už v minulosti existoval, ale pouze na nákup autobusů na alternativní pohon. O něj zájem dopravci neměli ani proto, že podpora byla jen 30 procent, přitom takové vozy jsou dražší o 800 tisíc až 1,2 milionu korun. Teď lze nakupovat i na dieselový pohon. Takový autobus stojí čtyři miliony.

Podle posledních statistik z roku 2011 je průměrné stáří autobusů v kraji 15 let. Opravdu starých vozů už jezdí po silnicích minimum.  "Opravdu historické se objevují v rámci srazů a vzpomínkových jízd. Na linku už je nasadí málokdo," uvedla expertka na autobusovou dopravu Dagmar Braunová.

Na konci padesátých let ovládly silnice autobusy Škoda 706 RTO. Autobusy jezdily často s vleky. "Tehdy se nepovedlo rozšířit kloubovou verzi RTO a museli jsme akceptovat harmoniky z Maďarska značky Ikarus. RTO pak vystřídala řada Š11 a následně pak karosy řady 7 a 9. Sedmičkové karosy u dopravců postupně končí," dodala Braunová.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kvůli rozkopané silnici u Národního divadla stály auta i tramvaje v koloně...
U Národního divadla nejezdily tramvaje, dopravu komplikuje rozkopaná silnice

Tramvaje i auta v okolí pražského Národního divadla po poledni stála. Doprava kolabovala kvůli částečné uzavírce několika ulic. Auta zde musejí během oprav...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.