Nejbližší reprízyVyrazte do divadla ABC.
|
Jak už název nové inscenace divadla ABC napovídá, setkáváme se s parodicky laděnou hrou na téma osmi (a půl!) oper významného českého skladatele a Litomyšlského rodáka Bedřicha Smetany. Na inscenaci je sympatické, že je jen a pouze koncentrací legrace a humoru, na nic si nehraje a utahuje si z vlasteneckých a historických témat oper Bedřicha Smetany.
Ze hry Bedřich Smetana: The Greatest Hits
Celý projekt stojí na principu divadla na divadle, který se zde velmi povedl. Činoherní soubor vedený neurotickým režisérem v podání Pavla Juřici dostane za úkol namísto připravovaného Hamleta secvičit muzikál ze Smetanových oper pro japonský festival, a to za osm týdnů.
Zpočátku bezradní herci se úkolu zhostí s větším či menším odporem, větším v případě muže, který hraje babičku, procházející napříč všemi operami, či představitelky chudé osamělé vdovy Mařenky, která doslova "žere vzduch a dělá jí to dobře".
Výsledkem jejich práce je muzikální představení spojující všechny Smetanovy opery v jeden celistvý komický příběh. Setkáme se tu s Daliborem, který prodá nevěstu, dvěma vdovami, na Čertovu skálu se snaží vylézt kde kdo a Libuše je vlastně proradná vypočítavá vdova, kochající se pohledem na padající mládence z Čertovy stěny. Dozvíme se také, jak to vlastně bylo s Libušinými věšteckými schopnostmi a jak se ve skutečnosti setkali Braniboři v Čechách. Inscenace je komedie každým coulem, vtip střídá vtip. Jedná se o čistou naivní zábavu, která si na nic nehraje.
Ze hry Bedřich Smetana: The Greatest Hits
Kdo tam hraje
|
Celá inscenace je pojata jako parodie, která sama sebe nebere vážně a jak herci, tak publikum se při představení královsky baví. Milovníky dramat vážnějšího a klasičtějšího charakteru neuspokojí, příznivce lehkého humoru nadchne. Do hry je zapojeno několik historických odkazů, které báječně fungují, například se na scéně objeví postava udavače, kterým je Karel Sabina. Inscenace je protkána tanečními výstupy, které jsou velmi dobře zvládnuté, nenáročné skupinové choreografie vypadají skvěle.
Objeví se zde několik nejznámějších písní ze Smetanových oper, a vrcholem je objevení se samotného Bedřicha Smetany na scéně, v podobě Ivana Hlase, který se svou kapelou představení po celou dobu hudebně doprovází. Princip divadla na divadle umocňuje fakt, že herci hrají pod svými skutečnými jmény, inscenace se odehrává formou generální zkoušky, při které je režisér na svém místě uprostřed publika a pauza pro herce je i pauzou pro diváky.