Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnost na středočeských silnicích roste, lepší známku dostala i D1

  14:39aktualizováno  14:39
Občanským sdružením se tlakem na samosprávy a policii daří zvyšovat bezpečnost na silnicích. Ze středočeských silnic první třídy a dálnic tak za poslední čtyři roky zmizela polovina nadměrně rizikových úseků s vysokým počtem dopravních nehod. Ukazuje to nová mapa žlutých andělů ÚAMK a společnosti CityPlan.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Podle mapy je ale i přes zlepšení vyloženě vysoce rizikových silnic v kraji ještě pět. Pouze v jednom případě na sledovaných komunikacích se situace zhoršila, a to z Příbrami do Rožmitálu pod Třemšínem na rychlostní silnici R4, tedy té, kterou ministerstvo dopravy nezařadilo do takzvané superkoncepce rozvoje silniční sítě v Česku, tedy úseků, které budou dokončeny i přes zastavení prací kvůli úsporám.

Fakta

Vysoce rizikové úseky na silnicích I. třídy

Odkud - Kam

Slaný - Řevničov

Příbram - Rožmitál pod Třemšínem

Míšov - Počáply

Kutná Hora - Bernardov

Makotřasy - Malé Přítočno

Vysoce rizikový úsek pro motorkáře

Odkud - Kam

Mělník Dubá

Zdroj: ÚAMK, CityPlan

Na křižovatce u Rožmitálu by měla být obří cedule s nápisem: "Pozor, ať se vydáte jakýmkoliv směrem, půjde vám o život." Vysoce riziková je totiž i silnice na Míšov na hranici Plzeňského kraje a také směrem na Počáply na hranicích s Jihočeským krajem.

Další velmi nebezpečné úseky jsou na hlavním tahu z Kutné Hory na Bernardov a dále do Pardubického kraje a na silnici ze Slaného do Řevničova. Na ostatních místech, na nichž žlutí andělé automotoklubu řidiče nabádali ke zvýšené ostražitosti, se situace zlepšila.

Podle dopravního experta Jaroslava Hořína na tom mají lví zásluhu občanská sdružení, která tlačí na samosprávy a policii. "Především na regionální úrovni je znát, že úředníci neziskovkám naslouchají a věnují jim pozornost. Dnes už si tlak veřejnosti nedovolí ignorovat," říká Hořín.

Často stačí jen opravit povrch

Podle něj se také zlepšila komunikace mezi úřady a policií. Společně monitorují úseky častých dopravních nehod, důmyslněji vyhodnocují jejich příčiny a lépe a rychleji hledají možnosti je odstranit. "Často se zjistilo, že stačí jen opravit povrch silnice nebo změnit křižovatku na kruhový objezd," poznamenal Hořín.

ÚAMK a CityPlan se vytváření mapy nebezpečných úseků věnují už od roku 2003. Díky tomu také zjistily, že například tolik diskutovaná hlavní dopravní tepna v Česku, dálnice D1 ve směru z Prahy do Brna, patří mezi relativně bezpečné komunikace. V aktuálním přehledu dokonce komisaři "dé jedničce" zlepšili známku o jeden stupeň - na středně nízké riziko.

Přesto se na ní téměř každý den stane vážná dopravní nehoda. Naposledy v pondělí ji střet pěti kamionů a jednoho osobního auta u Velkých Popovic zablokoval na tři hodiny. Nikomu se ale nic nestalo. Což je i důvod, proč je dálnice považována za bezpečnou. Z mnoha nehod, které se tam stanou, je jen několik tragických.

Žlutí andělé a CityPlan nově na internetu zveřejnili mapu rizikových úseků pro motorkáře. Ve středních Čechách je jen jeden, známá trasa z Mělníka na Českou Lípu.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.