Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha chce do půl roku spustit půjčování bicyklů, později i aut

  19:34aktualizováno  19:34
Do šesti měsíců by v Praze mohl být spuštěn projekt půjčování jízdních kol a později také automobilů. Vedení magistrátu si totiž přeje, aby na parkovištích ubylo vozů a aby lidé častěji využívali alternativní způsoby přepravy, díky čemuž se uleví přecpaným ulicím.

Takto se kola půjčují například v Lyonu | foto: www.nikol-praha.cz

Půjčování (sdílení) kol, tedy bikesharing, už fungují v zahraničí a třeba v Paříži jsou jejich smogově šedá půjčená kola oblíbeným dopravním prostředkem.

Systém ve Francii funguje jednoduše. Přijdete ke stojanu, zaplatíte euro a až dojedete, kam potřebujete, zaparkujete kolo do nejbližšího speciálního stojanu. Sharování aut je podobné, jen cena za půjčení vozu je vyšší a místo ve stojanu ho lidé nechají na parkovišti.

Bike a car sharing

Ve světě už tyto krátkodobé půjčovny kol a vozidel fungují. Systém je jednoduchý.

Za malý poplatek si lidé dopravní prostředek půjčí, dojedou, kam potřebují, a na vybraném místě jej nechají pro dalšího zákazníka.

"My bychom chtěli, aby si lidé mohli půjčovat elektromobily i auta na běžný pohon," upozornil náměstek Jiří Nouza. Zatím nic neslibuje, ale bude rád, když se systém "sdílení" vozů ve městě rozjede už v druhém čtvrtletí příštího roku.

Cíl magistrátu je přitom jasný. Dostat z přeplněných parkovišť auta, která majitelé potřebují jen nárazově, třeba na nákupy. "Mohou je prodat a až budou potřebovat něco převézt, vozidlo si půjčí. V to alespoň doufám," říká Nouza.

Spuštění bike sharingu je jednodušší, a tím i rychlejší. "Za půl roku se to dá stihnout," glosuje odhad náměstka Nouzy Vratislav Filler z projektu Prahou na kole.

Ve městě podle něj existují dvě firmy, které by to dokázaly rychle spustit. "Obě mají zkušenosti ze zahraničí - Francie, Velké Británie či Moskvy," jmenuje Filler. Mají i svá vlastní kola - odolná, aby vydržela provoz, a většina šroubků je dobře ukrytá, aby lidé neměli chuť odnášet si součástky.

Magistrát chce bike i car sharing jen podporovat tím, že vybere vhodná místa, kde vzniknou speciální stojany či parkoviště. Peníze by to Prahu nemělo stát téměř žádné a o provoz systému se postarají soukromé firmy – zajistí stojany, kola či vozidla a budou vydělávat na půjčovném.

Aby se akce spustila co nejdříve, dohodne se magistrát pravděpodobně s Českou spořitelnou, aby zpracovala podmínky a pravidla, za jakých by půjčování kol fungovalo. "A to včetně stanovišť pro stojany," říká Nouza.

Na výběru parkovacích míst pro auta pracuje jiná firma. "My pak můžeme na parkovištích místa vyčlenit. Pro začátek bude v systému pár desítek aut a rád bych, aby se do něj zapojilo víc firem," dodal náměstek.

První "půjčovnu" spouštějí bratři

Prozatím si mohou kola půjčovat lidé v Dejvicích, na Andělu či Praze 1, kde svou vlastní testovací "free" verzi bike sharingu před pár dny rozjeli bratři Ježkové. Jejich kola poznáte snadno. Jsou růžová, otřesně růžová. "To aby je lidé nechtěli krást," vysvětluje výběr barvy Vít Ježek.

Jejich projekt Rekola nepotřebuje speciální stojany - lidé platí za půjčení předem a pak už si vše řídí mobilem. Na mapě si najdou, kde nechal poslední jezdec volné kolo, pošlou SMS žádost a v odpovědi jim přijde kód k zámku, kterým je bicykl připoutaný na místě.

Půjčují 35 kol a dalších 70 čeká na opravu či natření na růžovo. Jde o kola stará, což také snižuje riziko krádeže. Už třetí den se do systému může zapojit veřejnost. Lidé se však musí zaregistrovat a zaplatit 300 korun, což je půjčovné do konce roku.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.