Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Barevné bicykly s velkým košem. Praha chce do léta spustit bikesharing

  7:30aktualizováno  13:02
Už na přelomu jara a léta chce Praha spustit projekt bikesharingu - tedy veřejného půjčování (sdílení) kol. Město nyní připravuje výběrové řízení na provozovatele. V projektu se počítá se zhruba 150 speciálními stojany a asi tisícovkou výrazně označených bicyklů.

Bikesharing ve francouzském Lyonu | foto: www.nikol-praha.cz

Projekt, který má vzor v zahraničních metropolích, město představilo ve čtvrtek na tiskové konferenci. "Chceme mít v Praze přibližně tisíc kol, která by sloužila především obyvatelům města," řekla zastupitelka Monika Krobová Hášová (TOP 09), která má cyklistickou dopravu na magistrátu na starosti.

Po metropoli bude podle současných plánů rozmístěno přibližně 150 speciálních stojanů na jízdní kola. Měly by stát ideálně ve vzdálenosti tří set metrů od sebe a nabízet k zapůjčení pět až deset kol. Kde přesně stojany budou, se teprve rozhodne.

Zajímavosti ze světa bikesharingu

Počet výpůjček na 1 kolo denně v rozmezí:

  • 1,5 (Vídeň) -  7 (Paříž)

Ujetá vzdálenost jednoho kola denně:

  • 5 km (Vídeň) - 30 km (Paříž)

Průměrná ujetá vzdálenost:

  • 2,5 km (Barcelona) - 4 km (Londýn)

Cena ročního předplatného:

  • 27 korun (Vídeň) - 1 450 korun (Londýn)
  • Prvních 30 minut zdarma u všech systémů
  • 95 % výpůjček je do 30 minut

Výpůjčky:

  • Nejčastější doba výpůjčky je 10 minut.
  • Průměrná doba výpůjčky je 22 minut

Sankce za ztrátu kola:

  • 4 000 korun (Paříž, Barcelona, Dublin) - 16 200 korun (Vídeň)

Počet krádeží kol za rok z celkového počtu kol v systému:

  • 0,1 % (Vídeň) - 15 % (Paříž)

"Nyní jsme ve fázi, kdy bychom již chtěli vypsat výběrové řízení na provozovatele," řekla Krobová Hášová. Právě provozovatel bude rozmístění stojanů průběžně upravovat podle toho, jaký bude o jednotlivá stanoviště mezi cyklisty zájem.

Jak budou "pražská kola" vypadat, zatím není jasné. Zajisté ale budou zvláštní - právě dokončená studie doporučuje, aby vzhled kol byl natolik specifický, aby odrazoval případné zloděje. Jisté je, že půjde o výrazně barevné bicykly se speciálním košem, do kterého si budou cyklisté odkládat své věci.

Nápad za 60 milionů

"Počáteční investice, kterou by hradilo město, se pohybuje mezi 40 a 50 miliony korun," upřesnila Monika Krobová Hášová. Náklady na provoz celého systému pak vyjdou zhruba na 10 milionů korun ročně.

Ty mají být hrazeny jak z poplatků od krátkodobých i dlouhodobých uživatelů, tak i od partnerů a sponzorů. Dlouhodobí zájemci by však měli mít možnost si zaplatit například půl roku nebo rok paušálně a systém bikesharingu využívat. Odhadovaná cena je 500 korun za rok.

A kolik bude stát krátkodobé půjčování kol? Praha mluví o symbolické částce. Například v Paříži cyklisté za prvních třicet minut neplatí, každá další započatá hodina stojí euro.

Studie, kterou město ve čtvrtek představilo, počítá se čtyřmi variantami, jak by bikesharing mohl fungovat.

Jednou z možností je také jeho zapojení do městské hromadné dopravy. Podle některých odborníků je nezbytné, aby ty klíčové "půjčovny kol" stály poblíž stanic metra. Takovou cestou se vydala například rakouská Vídeň.

Ať už tato varianta uspěje, či nikoli, projekt bude s největší pravděpodobností propojen s Opencard. Na tu by si zájemci mohli nahrát časový kupon, stejně jako je tomu nyní u MHD.

Někde se může víc brát, než odkládat

Podle bývalého pražského cyklokoordinátora Pavla Poláka potřebuje připravovaná studie ještě dotáhnout: "Může se stát, že z některých míst si budou lidé kola převážně brát a na jiná je naopak pouze odkládat," namítá Polák.

Podobné situace bude řešit společnost, která bude pro město bikesharing zajišťovat. "Po celý den budou jezdit po městě dodávky a rozvážet kola z místa na místo, aby jich byl všude dostatek," vysvětlila Krobová Hášová.

Polák se však obává, že vzhledem k často komplikované dopravní situaci v metropoli nebude firma schopna kola na místa včas dovážet. "Navíc pochybuji, že město stihne projekt uskutečnit před podzimními volbami. Je to zbytečné mrhání energií," dodal Polák.

Vedení Prahy má ale jiný názor. "Vše by se mohlo stihnout, pokud se neobjeví legislativní překážky," řekl primátor Tomáš Hudeček.

O bikesharing se zajímalo již bývalé vedení radnice za exprimátora Bohuslava Svobody.

"Už jsme měli k dispozici materiály ze zahraničních měst, v nichž jsou systémy půjčování kol propracované. Současné vedení tedy již nemuselo vypisovat žádnou studii," řekla bývalá radní Aleksandra Udženija z ODS. O tom ale prý TOP 09, která u vlády ódéesku nahradila, neví.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.