Lidé si mohou růžová kola půjčit na pražském hlavním nádraží od soboty 29....

Lidé si mohou růžová kola půjčit na pražském hlavním nádraží od soboty 29. srpna 2015 | foto: Jan Hromádko

Firmy umístí do ulic Prahy 600 bicyklů k půjčení. Předběhly tak město

  • 19
Dvě firmy rozmístí příští rok do ulic metropole šest stovek bicyklů, které si lidé budou moci za poplatek půjčit. Magistrát projekt veřejného sdílení kol chystá už několik let. Ke spuštění bude ale připravený zřejmě až v roce 2017.

„V roce 2016 chceme mít v ulicích zhruba tři sta kol,“ popisuje Pavlína Pacáková ze společnosti Rekola. Firma lidem nabízí v ulicích k zapůjčení starší kola natřená narůžovo. Dosud jich je po městě rozmístěno zhruba sedm desítek. Kvůli stále stoupajícímu počtu zájemců se však společnost rozhodla rozjet projekt ve velkém.

Bikesharing ve světě

  • Vídeň: Systém funguje od roku 2003. Jeho součástí je 1 400 kol a 115 pevných stanovišť.
  • Paříž: Bikesharing funguje od roku 2007. Ve městě je 20 600 bicyklů a 1 450 stanovišť.
  • Brusel: Veřejné půjčování kol bylo spuštěno v roce 2006. V metropoli je 2 500 veřejných kol a 180 stanovišť se stojany.
  • Berlín: Bikesharing spuštěn v roce 2002. V ulicích je rozmístěno celkem 1 715 kol. Pevných stanovišť je jen několik. Kola jsou rozmístěna podle toho, kde je lidé nechají.
  • Řím: Systém byl zaveden v roce 2009, aktuálně svým uživatelům nabízí 200 kol. Stanovišť je zatím po metropoli rozmístěno 19.

Bude se ale muset vypořádat s konkurencí. Na český trh totiž vstupuje společnost Social Bicycles. Ta provozuje bikesharing (veřejné sdílení kol, pozn. red.) v několika amerických městech, jmenovitě například v New Yorku, Portlandu či v Santa Monice v Kalifornii.

Nyní plánuje půjčovat kola také v Praze, kam příští rok umístí také tři sta bicyklů. Vynikat by měly především svým technickým provedením. Budou postrádat klasický řetěz, ten nahradí kardanová hřídel, od které si lidé laicky řečeno neušpiní kalhoty.

Součástí každého bicyklu budou také samorozsvěcující se světla a systém GPS, díky kterému bude možné jednotlivá kola sledovat. „Dobíjení elektroniky je zajištěno solárními články a skrytým dynamem,“ vysvětluje technický ředitel společnosti Marcin Pyla.

Ani jedna společnost nepočítá s výstavbou husté sítě stojanů. Právě ta je zpravidla jednou z největších investic. Kiosky totiž musí obsahovat potřebnou technologii, s jejíž pomocí si zákazníci kola půjčují, případně za výpůjčku platí.

Systém Social Bicycles však veškerou technologii instaloval přímo do kol. „Buď nemáme kiosky žádné, nebo používáme podstatně subtilnější doky bez potřeby napájení a nákladů,“ upřesňuje Pyla.

Cena je zatím vysoká

Výše zmíněný systém si mohou lidé vyzkoušet v rámci přehlídky Designblok. V ulici Na Příkopě je umístěn stojan s pěti exempláři. Kolo si lze po registraci půjčit a projet se s ním po Praze. První hodina je zdarma, každá další pak stojí sto korun.

Pokud navíc uživatel zajede s kolem dál a zamkne ho na zámek za oblastí určenou společností, zaplatí poplatek 500 korun. „Je to dáno tím, že ta kola jsou zatím skutečně jen na to, aby si je lidé vyzkoušeli a byla co nejčastěji k dipozici. Až se projekt spustí naostro, ceny budou upraveny,“ vysvětluje mluvčí iniciativy Pro lepší město, která se na systému bikesharingu spolupodílí.

Také ve společnosti Rekola zvažují, že přijdou s novým ceníkem. Zatím vybírají od svých zákazníků 700 korun za rok, či 150 korun za měsíc.

Město stále vyčkává

Vedle dvou zmíněných soukromých projektů ještě stále nevzdává svůj boj pražský magistrát. Ten o půjčování kol jedná od dob působení bývalého primátora Tomáše Hudečka (dříve v TOP 09).

Nové vedení města před časem pověřilo dopravní podnik, aby se přípravou dál zabýval. Ten nyní ve spolupráci s ČVUT a Českou spořitelnou pracuje na novém konceptu.

Aktuálně o něm diskutuje se zástupci jednotlivých městských částí. „Problém by v tomto ohledu mohl být především s Prahou 1, která není bikesharingem příliš nadšená. Pokud nebude chtít vyhradit místa pro stojany, může se celá věc protáhnout,“ popisuje své obavy předseda magistrátní komise pro cyklistiku Stanislav Kozubek.

V případě, že vše půjde bez problémů, mohlo by město systém spustit v druhé polovině příštího roku. Pravděpodobnější ale zůstává rok 2017. Praha totiž dosud nevypsala výběrové řízení na dodavatele.