Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Karel Pešek, MAFRA

Anarchie na silnicích: Poučky z autoškoly v Praze místy neplatí

  • 252
Praha je plná dopravních bizarností. Na Proseku mají „strkačku“, ve Vršovicích „tankodrom“. Řidiči tak častují úseky, ve kterých je buď málo místa na parkování nebo lze jen těžko projet kvůli častým výmolům.

Ne na všechno budoucí řidiče v autoškole připraví. V hlavním městě je řada míst, která jsou toho důkazem. Tak například Prosek. Způsob parkování, který tam funguje, by v příručkách těžko hledali.

„V některých ulicích u nás funguje takzvaná prosecká strkačka. V podstatě jde o dvě řady zaparkovaných aut. Jedna parkuje kolmo směrem k domům a další podélně,“ popisuje místostarosta Prahy 9 Zdeněk Davídek.

Systém, který funguje například v ulici Jablonecká nebo Prosecká, může na první pohled působit, že auta zaparkovaná v druhé řadě brání výjezdu těch, která stojí kolmo u obrubníku. Tak to však není.

Na Proseku totiž platí nepsané pravidlo: kdo parkuje v druhé řadě, nechá auto odbrzděné, aby ho ti, kteří potřebují vyjet, mohli odtlačit o pár metrů dál a uvolnili si tím cestu.

„Důvod, proč se musí takto na Proseku parkovat, je jednoduchý: na jedno parkovací místo totiž připadají čtyři byty. Při projektování sídliště se nejspíš moc nepřemýšlelo,“ dodává Davídek.

Nejvytlučenější silnice

  • Řidiči každoročně nahlásí stovky děr v pražských silnicích. Přestože Technická správa komunikací opravuje silnice oproti silničářům v jiných krajích rychle, velké procento děr se nepodaří zahladit. Nejhorší výmoly jsou dlouhodobě v ulici U Seřadiště.
  • Podle hlasování řidičů na serveru www.vymoly.cz se dokonce jedná o vůbec nejhorší ulici, co se týče nekvalitního povrchu vozovky. Průměrná cena škody na vozidlech, jejichž poruchu zapříčinil výmol, činí podle statistik 40 tisíc korun.
  • Víte také o některém z absurdních řešení pražské dopravy? Zašlete nám svůj tip či fotografii na e-mailovou adresu adam.vachal@mfdnes.cz. V dalších dnech se v MF DNES dočtete o dalších silničních kuriozitách na území hlavního města.

Místem, které je doslova noční můrou řidičů, zvlášť těch, kteří vlastní auto s nízkým podvozkem, je vršovická ulice U Seřadiště.

Řidiči jí běžně přezdívají tankodrom nebo také minové pole. Ulice je totiž dlouhodobě plná hlubokých výtluků. Díky tomu si získala pověst vůbec nejhorší české ulice. A tou ještě nějaký čas zůstane.

„Kvůli majetkoprávním vztahům ulici nemůžeme opravit,“ vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

TSK sice má již vypracovaný projekt opravy problematické silnice, ale vlastní pouze její polovinu. Druhá patří majiteli tamního autocentra, se kterým se zatím TSK nepodařilo na opravě dohodnout.

A do třetice křižovatka U Bulhara pod magistrálou. Ta se kvůli své složité konstrukci řadí mezi nejnebezpečnější v Praze.

Schází se na ní totiž hned několik vytížených dopravních tepen. Na místě jsou dva sjezdy a dva nájezdy na magistrálu. Ty se navíc kříží se dvěma ulicemi směrem na Žižkov a jednou směrem do centra. Pro řidiče je často obtížné rozpoznat, do kterého pruhu se zařadit, aby jeli správným směrem. Nezřídka se pak na křižovatce stává, že se některý z řidičů ocitne v protisměru.

Prosecká strkačka v cizině běžně funguje

Podle dopravního experta Petra Moose se podobné bizarnosti dají najít v každém městě, například zmiňovanou proseckou strkačku prý v zahraničí využívají zcela běžně. Nicméně Praha je specifická v tom, že podstatná část veškeré dopravy projíždí centrem.

„Vina je na straně dopravních plánovačů,“ tvrdí Moos. Podle něj nedokážou dostatečně vysvětlit důležitost dopravních staveb, což má za následek, že obyvatelé, magistrát či radnice městských částí nejsou schopni se dohodnout na jednotném řešení. „I proto vznikají nebezpečné úseky,“ dodává Moos. Mezi ně se například může zařadit i křižovatka ulic Evropská a Drnovská, kde se v roce 2011 srazilo osm desítek aut.

Kromě dopravních nehod existují i jiné druhy nebezpečí, které na řidiče číhají. Jednou z těch velkých jsou policisté, kteří rozdávají pokuty.

Ti například rádi hlídkují na křižovatce Plzeňská a Stroupežnického, v blízkosti obchodního centra Nový Smíchov. Tam odchytávají ty řidiče, kteří na semaforech v Radlické ulici nerespektují přikázaný směr jízdy a odbočí se svým autem právě do Plzeňské.

Jednou z největších kuriozit však pro pražské řidiče i nadále zůstává maximální povolená rychlost 50 kilometrů v hodině na pražské magistrále. Na tu si řidiči stěžují od samotného počátku.

„Přece když jedu padesátkou, tak to je zpravidla na nižší rychlost a motor pak nadělá víc hluku, než kdybych jel sedmdesát. Je to celé nesmysl,“ stěžuje si v diskusi k článku na dané téma na serveru iDnes.cz jeden z čtenářů.

A není jediný, s podobnými argumenty přicházejí i další. Na Facebooku dokonce vznikla skupina pod názvem „Nechci na magistrále jezdit 50 km/h“, ve které si společně notuje více než tisíc lidí.

Stojany na kola pro okrasu

Nejsou to však vždy jen řidiči, kteří nevěřícně kroutí hlavou nad absurdním dopravním opatřením. Na kuriozity si stěžují také cyklisté. Jednou z vůbec největších, na kterou minulý rok upozornila iniciativa Auto*Mat, se nachází před obchodním centrem Arkády Pankrác.

Konkrétně jde o kovové stojany na jízdní kola. Na nich je nalepené upozornění „Dekorace – neslouží k odkládání kol“. Cyklisté přes tento nápis svá kola na místě nechávají stát.

Na první pohled totiž cedulka s varováním působí jako dílo recesisty. Upozornění je však myšleno zcela vážně. Firmy se tím snaží bránit odpovědnosti v případě krádeže některého z kol.