Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Blanka změní provoz v Praze, někde se bojí nárůstu o desítky tisíc aut

  14:54aktualizováno  14:54
Silničáři i experti se shodují: tunel Blanka změní dopravu v Praze. Ne vždy to však bude k lepšímu. „Je třeba počítat s nárůstem dopravy na příjezdových komunikacích, jako je například Strahovský tunel, Svatovítská, Generála Píky či Povltavská,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Závěrečné komplexní zkoušky v tunelu Blanka jen několik dní před jeho otevřením. Zkoušky prováděla firma ČKD Praha DIZ, která má na starosti dodávku technologií do tunelu. | foto: Jakub Karlíček (SATRA)

Pondělí ráno. Řidiči, kteří jsou zvyklí kvůli kolonám do práce vyjíždět s půlhodinovou rezervou, projedou vyprázdněnou Patočkovou. Dokonce ani v ulici Milady Horákové nebudou muset popojíždět k semaforům v koloně. Všude tam bude volno a řidiči nebudou muset stále sešlapávat spojku.

Tak nějak by to mohlo v ideálním případě vypadat už příští pondělí, první pracovní den poté, co se v sobotu 19. září otevře řidičům tunel Blanka.

Tunel se hned auty nezaplní

Vůbec nejvíce aut by Blanka měla přitáhnout do Strahovského tunelu. Zatímco dnes jím za den projede asi 45 tisíc aut, po zprovoznění Blanky by to mohlo být až 70 tisíc. Paradoxně tak bude Strahovský tunel ze začátku vytíženější než samotná Blanka.

Klady a zápory tunelu Blanka

„Blanka je stavěná tak, aby mohla pojmout 80 tisíc aut. Předpokládá se však, že ze začátku jí bude denně projíždět zhruba 45 tisíc vozidel. Zatím jde ale o odhad,“ vysvětluje mluvčí Metrostavu František Polák s tím, že praxe může být jiná.

Do budoucna by však mělo aut v Blance přibývat. „Strahovským tunelem ze začátku jezdilo také jen 15 tisíc aut za den,“ připomíná.

Vrcholu, co se týká hustoty dopravy, by měl tunelový komplex dosáhnout ve chvíli, kdy bude dokončen vnitřní okruh kolem Prahy. Podle prognóz pak denně tunelem projede 70 tisíc vozidel.

„Pokud bude Městský okruh skutečně dokončen, tak naopak výrazně ubude tranzitních proudů v centru města. Dá se očekávat zklidnění. Už i Blanka ale přinese výrazné zlepšení v povrchové dopravě. Na některých místech bude ovšem situace komplikovanější, příkladem je ulice V Holešovičkách,“ vysvětluje dopravní expert Petr Moos.

Právě obyvatelé ulice V Holešovičkách s napětím očekávají, jak zprovoznění Blanky ovlivní dopravu pod jejich okny. Zatímco TSK předpokládá minimální nárůst, a to v řádu maximálně jednotek tisíc aut, černé scénáře uvádějí, že ulicí nově projede za den až 90 tisíc automobilů.

Právě z tohoto důvodu Praha 8 požaduje co nejrychlejší zahloubení ulice pod zem. Podle Moose však situaci V Holešovičkách vyřeší až dokončení Městského okruhu.

Zatím bez dalších opatření

Kromě ulice V Holešovičkách očekávají silničáři po otevření Blanky nárůst dopravy také v ulicích Plzeňská a Bělohorská.

Fotogalerie

Podle některých by město mohlo nárůstu dopravy v některých ulicích předejít tím, kdyby bezprostředně po zprovoznění Blanky přistoupilo k takzvaným doprovodným opatřením. Jedná se o soubor omezení na povrchu, která by řidiče donutila jet právě Blankou. S těmi sice vedení metropole počítá, přistoupí k nim však později, až vyhodnotí, jak zprovoznění Blanky změnilo situaci na povrchu.

„Město mělo připravovat omezení a udělat je alespoň provizorním řešením. S otevřením Blanky se zvýší kapacita pražských silnic a přibude aut. Poté bude těžší přicházet s omezením,“ kritizuje to Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Také některé městské části volají po opatřeních (psali jsme zde). Stejný postoj jako vedení metropole má právě expert Petr Moos.

Podle něj je lepší vyčkat, jak Blanka ovlivní dopravu v Praze, a až poté omezovat provoz na povrchu. Odborníci navíc upozorňují, že dopravní situace se po otevření Blanky nezmění ze dne na den. Řidiči si podle nich budou na nový tunel nějaký čas zvykat, a hustota dopravy tak může být v počátcích v dotčených ulicích nestálá.

Autor:






Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.