Pokud pojede autobusový spoj číslo 180 přes Blanku, mohl některým Pražanům významně usnadnit cestování. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Topič, MAFRA

Blankou by mohl jezdit autobus. Pražanům by výrazně urychlil cestu

  • 25
Od příštího května by mohl začít jezdit tunelem Blanka autobus číslo 180. Tento spoj v současnosti křižuje Prahu mezi Zličínem a Dejvickou. Nově by mohl odbočit na podzemní trasu, kterou má Praha zprovoznit, vyjet v Praze 8 a pokračovat až do Kbel.

Tento nový metrobus by některým Pražanům výrazně zkrátil cestování.

"O prodloužení linky 180 uvažujeme, protože by to znamenalo důležité propojení několika městských částí bez nutnosti přestupování. Podle propočtů by se dojezdová vzdálenost z Prahy 8 a 9 do Prahy 6 snížila z dnešních 40 minut na zhruba polovinu. Navíc bychom snížili zatížení přestupní stanice Muzeum," říká radní pro dopravu Jiří Pařízek.

Nové zastávky na lince

Zličín - Sídliště Řepy, Nemocnice Motol - Kajetánka - Vozovna Střešovice - Hradčanská, Kuchyňka - Vychovatelna - Střížkov -Českolipská - Letňany - Avia Letňany - Bakovská.

Autobus jedoucí Blankou by mohl znamenat i posun vpřed pro dopravu mezi dejvickým a trojským břehem Vltavy, pokud lidé nechtějí jet přívozem. Právě ten je tu dnes nejrychlejším a přímým spojením. 

Může se to zdát podivné, ale je to realita: přes Vltavu v této oblasti nevede žádný most. Jinak musí cestující přestupovat a cesta trvá mnohem déle.

Co ovšem může provoz plánované linky nepříjemně ovlivnit, je její příliš dlouhá trasa - po cestě tak může nabrat zpoždění.

Autobus by měl z taktických důvodů vyjet nejlépe hned po zprovoznění tunelu. "Jakmile se Blanka otevře automobilistům, brzy si navyknou na rychlé spojení. Je proto nutné nabídnout jim alternativu v MHD," říká šéf organizátora dopravy Ropid Pavel Procházka.

Zároveň s prodloužením autobusu 180 dopravní plánovači navrhují zkrácení linky 201.

Autobus ve Strahovském tunelu nechtěli kvůli čištění

Pustit autobus do tunelu chce město i proto, že se osvědčila přímá spojení třeba Jižního Města se Smíchovem linkou 125, která jezdí po Jižní spojce, nebo linka 118 spojující Budějovickou a Smíchov.

Nabízelo by se i nejrychlejší spojení sousedních městských částí Prahy 6 a 5 Strahovským tunelem. Jenže organizátor dopravy se do zavedení této linky nehrne s odkazem na to, že čtvrti spojuje tramvajová linka a ta má prý přednost před autobusovými. Ovšem autobus by mohl být rychlejší.

Právě dřívější úvahy o vpuštění autobusu do Strahovského tunelu politici léta odmítali - radní říkali, že by to bylo nepraktické, neboť tunely se při čištění zavírají. 

"Čistíme je třikrát ročně. Od 23:00 do 5:00 hodin, trvá to několik nocí," říká mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek. Dispečeři Dopravního podniku teď ubezpečují, že pro ně není problém operativně linku vést jinudy.

Autobusy už v Praze tunely jezdily - šlo však o mnohem kratší Letenský či Těšnovský tunel.