Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Blanku prodražily stavební práce a valorizace, Březina chce najít viníka

  8:48aktualizováno  8:48
Za prodražení tunelu Blanka o 10 miliard můžou hlavně vyšší náklady za stavební práce a inflace. Uvedl to pražský radní pro dopravu Karel Březina. Chce zjistit, zda za překročenou cenu stavby někdo nenese osobní zodpovědnost. Chystá proto audit.

Pražský radní Karel Březina (vpravo) při návštěvě tunelu Blanka. (10. ledna 2011) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Kvůli inflační valorizací, která se zmiňuje i ve smlouvě na výstavbu Blanky, se částka navýšila o 3,5 miliardy. Za zbývajícím navýšením 6,5 miliardy stojí dražší stavební práce a investiční části, uvedl Březina v České televizi.

"Budu trvat na tom, aby každá položka byla naprosto transparentně zdůvodněna a bylo jasně řečeno, kde vznikly a proč a kdo za ně může," řekl Březina.

Blanka se prodraží

Podle primátora Svobody o deset miliard korun

Jestli audit povede ke snížení ceny ale není jasné. "Budeme jednat s Metrostavem a dodavateli a budeme hledat maximum úspor," řekl radní. Dosud se podle něj počítalo s cenou za stavební práce i technologie v celkové hodnotě 27 miliard korun.

O zdražení stavby tunelu Blanka se Březina dozvěděl po analýze finančních nákladů. "Byl jsem zděšen, když jsem tato čísla zjistil. Předchozí primátor Pavel Bém nám nechal tikající bombu, přitom tvrdil, že všechno je v pořádku a staví se podle smlouvy," uvedl Březina. 

Bém prohrál sázku

Exprimátor Pavel Bém bude zřejmě muset odpracovat 50 hodin veřejně prospěšných prací. V roce 2008 se totiž vsadil s Michalem Křivohlávkem z sdružení Auto*Mat, že tak učiní, pokud bude Blanka jen o korunu dražší. Bém už potvrdil, že sázka platí. Podle něj se však nevztahuje na DPH.

V této době jsou u konce stavební práce a bude se investovat do technologií. Zda je to poslední navýšení v současnosti největší investice pražské radnice, prý nelze s určitostí říct. "Pokud by došlo k dalšímu zdražení, například kvůli externím vlivům, zavazuji se, že budu informovat veřejnost," tvrdí Březina. 

V roce 2010 se podle něj dvě miliardy korun určené na výstavbu tunelu investovaly do jiných dopravních staveb. "Neřeklo se ale investorovi, aby zpomalil práce, takže máme za Blanku dluh dvě miliardy," uvádí radní.

Tunel měl být hotový na konci roku 2012. Kvůli dalším výdajům se ale dokončení oddálí. Podle Březiny ho lze očekávat na přelomu let 2013 a 2014. "Konečné datum zatím nevím. Záleží, kolik dostaneme prostředků z daní, a také podle rozpočtu na příští rok," uvedl.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kvůli rozkopané silnici u Národního divadla stály auta i tramvaje v koloně...
U Národního divadla nejezdily tramvaje, dopravu komplikuje rozkopaná silnice

Tramvaje i auta v okolí pražského Národního divadla po poledni stála. Doprava kolabovala kvůli částečné uzavírce několika ulic. Auta zde musejí během oprav...  celý článek

Developerská firma Sekyra Group chce výstavbu na Rohanském ostrově v Praze...
Rohanský ostrov se znovu stane ostrovem, zabydlí ho nová čtvrť

Na podzim se veřejnost seznámí s podobou developerského projektu v Karlíně. Stavět by tam mohlo i město, a to byty s nízkým nájmem. Navíc by se ostrov, který...  celý článek

Krávy na pastvě zabil výboj proudu ze sloupu vysokého napětí.
Elektrický výboj zabil krávy na pastvě, mohla ho vyvolat poštolka

Celkem tři telata z jedné farmy na Benešovsku uhynula po zásahu elektrickým proudem. Pásla se v tu chvíli na louce pod stožárem elektrického vedení. Podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.