Nový úsek se otvírá na levém břehu plavebního kanálu u Císařského ostrova.
"Ačkoliv je tak krátký, určitě není nedůležitý," říká Jiří Teplý, který na kole po Praze jezdí a v sedle rád všechny možné cyklostezky poznává již více než deset let.
Praha a její síť cyklostezek
Bubenečská „spojka“ v číslech Propojí ulici Za Císařským mlýnem (u Vltavy) a Papírenskou ulici. Je dlouhá téměř jeden kilometr a vyšla na 750 tisíc korun. Její povrch tvoří mlat (zhutnělé drobné kamenivo), proto není vhodná pro bruslaře. V Praze je v současnosti * 433 km značených cyklotras * 141 km od dopravy oddělených cyklostezek * 57 km vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty v ulicích V příštích letech se však cyklisté výrazného rozšiřování sítě stezek nedočkají. Jednoduše nejsou peníze a magistrát se chce soustředit hlavně na bezpečnost cyklistů v centru města. Proto se bude stavět hlavně tam. |
"Jde o to, že pokud jste se chtěl dostat ze Stromovky na oblíbenou severní stezku podél Vltavy v Podbabě, musel jste jet buď po podmáčené cestičce za bubenečskými průmyslovými areály, nebo jimi složitě prokličkovat," vysvětluje Teplý, jenž je milovníkem i terénních sjezdů, které nabízejí hlavně lesy na jihu metropole.
Ačkoliv se stezka slavnostního otevření dočká až 16. září, v provozu je už nyní.
Stezka je provizorní, kvůli povrchu sem nemohou bruslaři
"Úsek bude součástí páteřní cyklotrasy A1 a propojí ulici Za Císařským mlýnem s podbabskou stezkou v Papírenské," popisuje Pavel Polák z takzvaného magistrátního cyklotýmu a pokračuje: "Protože v tomto místě dojde v nedaleké budoucnosti ke zvedání mostů na Císařský ostrov a tato linie bude pravděpodobně stavbou dočasně přerušena, bereme ji jako provizorní."
Tím má na mysli její "nenormovou" šířku 2,5 metru a mlatový povrch bez obrubníků. Není tedy vhodná pro bruslaře a má charakter spíše upravené trasy.
Širší není i z jiného důvodu. Podle cyklokoordinátora Technické správy komunikací (TSK), která je správcem stezky, Petra Introviče, je totiž vedena na soukromých pozemcích.
Vize Prahy: v pedálech na Císařský ostrov po mostech
Poněkud vizionářské řešení pak lze vyčíst z projektů, které uvažují o stavbě nové čističky a obecně o celkové revitalizaci Císařského ostrova. "Cyklostezka by měla právě otevřený a v souvislosti s vlastnickými poměry poněkud složitější úsek objet tak, že jedním mostem na ostrov vjedete a druhým na severním cípu se z něj vrátíte na nábřeží," říká Introvič.
Ale to je opravdu otázka spíše daleké budoucnosti – deseti patnácti let. Pokud nyní cyklisté ohrnou nos s tím, že se tohoto zajímavého řešení nedožijí, trochu uklidnit je může informace z magistrátu. Již brzy totiž budou moci projet dalším dostavěným úsekem, který je o něco dále po Vltavě – v Sedleci.
"Tato nová část bude v linii stejné páteřní stezky A1 od rampy v Roztocké ulici k přívozu v Podbabě," říká Polák. Tím se de facto konečně podaří dokončit toto problematické místo mezi řekou a rušnou výpadovkou na Roztoky.