Taková je zatím přistávací dráha v bývalém vojenském areálu v Milovicích. Podle...

Taková je zatím přistávací dráha v bývalém vojenském areálu v Milovicích. Podle plánů tady však vyroste sportovní letiště. | foto:  František Vlček, MAFRA

Bagry zničí hangáry v Milovicích. Zůstane jediný, bude z něj památka

  • 23
O demolici objektů v bývalém vojenském prostoru Milovice se mluví už mnoho let. Teprve nyní však bourací firma dostala platný demoliční výměr. K zemi nepůjde pouze jediný z hangárů. Zachovat jeden exemplář prý stačí a navíc ho chrání statut kulturní památky.

K závoře na příjezdové cestě k milovickému letišti přijíždějí dvě maminky s kočárkem. Z nedalekých bytovek si sem vyrazily na zimní procházku. Obrázek, který ostře kontrastuje se stavem okolních budov i samotné letištní plochy. Obojí už desítky let chátrá a mizí před očima.

"Chodíme sem hlavně ve dne. Když padne tma, je to o strach. I proto se těšíme, až tady bude po demolicích a uklidí se tu. Rozhodně to místo totiž prokoukne," říká jedna z nich.

K zemi už může při demolicích, které plánuje firma Mladá RP, jít i většina zdejších hangárů. O jejich záchranu usilovali sportovní letci, kteří dříve v Milovicích sídlili. Chtěli, aby se z nich staly kulturní památky.

Vyšlo to však v jednom jediném případě ze čtyřiačtyřiceti - u hangáru číslo 12. O jeho prohlášení kulturní památkou rozhodlo ministerstvo už koncem loňského roku, zjistila MF DNES.

Stačí, když zůstane jeden hangár. Jsou totiž stejné

Podle rozhodnutí je hangár vzorový exemplář, který dokumentuje dobové technické řešení účelové vojenské stavby. Ta se jako první postavila právě v Milovicích a jinde sloužila jako vzor.

A proč stačí zachovat jen jeden? V odůvodnění stojí, že "všechny hangáry jsou typologicky shodné stavební objekty".

Letce zpráva o rozhodnutí zaskočila. "To je pro mne velké překvapení,. A to mi na ministerstvu slíbili, že dají samozřejmě vědět," řekl za piloty Jiří Zítka. A s kolegy se bude radit, co teď dál. Stávající výsledek jim nestačí.

Bývalý vojenský prostor Milovice

  • Do roku 1968 na prostoru 670 hektarů žilo kolem sta tisíc vojáků Sovětské armády i s rodinami.
  • Poslední vojáci odešli v roce 1991, od té doby budovy chátrají.
  • Středočeský kraj vyhlásil v roce 2010 výběrové řízení na firmu, která zde vybuduje obří fotovoltaickou elektrárnu. 
  • Vyhrála ho Mladá RP, která poté, co stát přestal fotovoltaiku podporovat, změnila plány. Zaměřila se třeba na vědeckotechnický komplex, sportovní areál či byty.
  • V poslední době mluví hlavně o budování sportovního letiště a průmyslové zóny.

Firma Mladá RP uvedla, že jeden chráněný hangár pro ni nepředstavuje problém. "Zkrátka ho nezbouráme. Tohle pro nás není otázkou bytí, nebo nebytí," uvedl jednatel Lukáš Zach.

Společnost má v ruce i platný demoliční výměr. "Vydali jsme ho začátkem ledna. Kromě jednoho hangáru firma zatím nesmí zbourat ještě některé domy s výskytem chráněných živočichů, v tomto případě netopýrů," uvedl za milovický stavební úřad Miloš Landa.

Demolice vyjdou na 200 milionů

Přesný plán demolic chce Mladá RP představit na konci února. Na jejich provedení si najala další firmu. "Pro nás jsou demolice naprosto klíčové, bez nich se nemůžeme pohnout dál," řekl Zach.

Odmítl tak dřívější informace, že by se už v Milovicích začalo budovat nové sportovní letiště. Spolu s opravou stávající přistávací dráhy.

"Tam se teď děje akorát to, že popraskaly další panely. Určitě plánujeme rozvoj letiště, ale opravdu se musí začít s demolicemi. A ty nás budou stát okolo 200 milionů," popsal Zach.

Pokud se demolice v areálu na jaře rozjedou, bude to po třech letech od chvíle, kdy si firma areál pronajala. A už v minulosti kritici upozorňovali na to, že na jejich vkus se v Milovicích příliš dlouho nic neděje. RP Mladá jakékoliv průtahy odmítá.

"Sháněli jsme všechna nutná povolení. Řízení protáhla i ta žádost o prohlášení kulturní památkou," tvrdí Zach.

Podobně se firmy zastává i náměstek hejtmana pro regionální rozvoj Marcel Chládek. "Oni byli jediní, kteří se přihlásili do výběrového řízení, a podle mého se o ten prostor starají více než dobře," dodal.

Na činnost Mladé RP také podle něj na kraji dohlíží speciální komise, která její práci průběžně kontroluje.

V Milovicích měla původně vyrůst obří fotovoltaická elektrárna. S touto myšlenkou přišel v roce 2010 exhejtman David Rath - chtěl mít v Milovicích třetí největší solární elektrárnu na světě. A vydělat na ní peníze.

Elektrárnu vystřídala řada jiných nápadů

Velkolepou zakázku na stavbu elektrárny tehdy vyhrála právě vzniklá společnost Mladá RP. Ve chvíli, kdy stát ustoupil od podpory fotovoltaiky, změnila firma své záměry pomocí dodatků smlouvy s krajem. I to bylo předmětem četných kritik.

Od té doby se objevilo už několik nápadů, co by mohlo v obřím prostoru vzniknout. Zmiňoval se třeba vědeckotechnologický park, sportovní areál nebo nyní prosazované menší sportovní letiště a průmyslová zóna. A v plánu byl i chov praturů, zubrů a pakoní. Ani v tom Chládek nevidí problém.

"Tam byla jedna jediná změna, a tou bylo právě upuštění od výstavby elektrárny. Jinak se o všech těchto možných využití mluvilo už od počátku," tvrdí.

Rozvoj všech takových projektů podle mluvčího Mladé RP Zacha podmiňují demolice - bez nich totiž nepřijde investor.