Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brdy protnou další trasy pro cyklisty, budou mít okolo sta kilometrů

  9:00aktualizováno  13:10
Cyklisté se zatím po značené trase v Chráněné krajinné oblasti Brdy mohou vydat pouze k Padrťským rybníkům. Už letos by se měla síť cyklotras rozšířit až o sto kilometrů a nabídnout jezdcům také další části donedávna nepřístupného území.

Vyznačení cyklostezek v CHKO bude úkolem pro novou destinační agenturu | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

K loňským sedmdesáti kilometrům přibudou letos v Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Brdy další desítky kilometrů značených tras pro pěší. Začít by se mělo s trasováním cyklostezek, jejichž rozšíření doposud bránila pyrotechnická očista území. A mohou jich vzniknout stovky kilometrů.

„Až na výjimky jsou silničky, kudy zřejmě povedou cyklotrasy, čisté,“ upozornil předseda Rady značení Klubu českých turistů (KČT) Karel Markvart. Zatím ojedinělou lokalitou, kam mohli lidé dojet v sedle kola, jsou Padrťské rybníky.

Liší se však názory na hustotu sítě cyklotras, představy se pohybují od 200 až do více než 400 kilometrů tratí pro milovníky jízdních kol. „Brdy jsou docela velké, ale není nutné, aby tam byla každá silnička speciálně vyznačena. Kloním se spíše ke zhruba dvěma stovkám kilometrů cyklistických tras. To by mělo stačit,“ podotkl Markvart.

Armáda postupně umožňuje přístup trasařům KČT do dalších zón, jakmile už tam nehrozí nebezpečí. „Na základě postupu pyrotechnické asanace je možné se značením pokračovat v dalších zpřístupněných částech středních Brd,“ potvrdila mluvčí ministerstva obrany Jana Zechmeisterová. Se zástupci CHKO, vojenských lesů i KČT je resort obrany v pravidelném kontaktu. Poslední schůzka se podle mluvčí uskutečnila začátkem února.

Rozvoj Brd pod autoritou kraje

Turisté už také mají připravený návrh dalších stezek pro pěší. „Kromě okolí Jordánu, Toku a několika dalších lokalit už je středočeská část CHKO v podstatě zbavená munice. Předpokládáme, že letos vyznačíme dalších možná až sto kilometrů nových tras,“ řekl Markvart.

Podle jeho slov je však nyní podstatné, aby se našel zřizovatel tras pro cyklisty. Úkolu by se měla ujmout brdská destinační agentura. „Rádi s tím pomůžeme, ale není v našich silách je vytvořit, jde o velký projekt,“ vysvětlil zástupce KČT.

Brdský průvodce v mobilu

K lepší orientaci v CHKO Brdy poslouží turistům aplikace, kterou pro mobilní telefony s Androidem připravily Vojenské lesy a statky ČR. Zájemci si mohou „průvodce“ stáhnout zdarma do svých přístrojů pomocí odkazu na www.vls.cz. Získají tak mapu nově otevřených Brd s vyznačenými turistickými i cyklistickými trasami, které jsou návštěvníkům k dispozici. Aplikace obsahuje tipy na výlety, doporučí také záchytná parkoviště či rescue pointy pro případ nouze. Součástí je obsáhlá encyklopedie rostlin a živočichů, na které je možné při cestách brdskými hvozdy narazit. Autoři kladli důraz také na památné a významné stromy v lokalitě. Kromě přírodních zajímavostí má turista v mobilu také přehled o historii donedávna nepřístupného území včetně informací o zaniklých obcích, které musely ustoupit armádním zájmům.

Nejen cyklostezky, ale i další akce ve znovuotevřené centrální části Brd by navíc nově měla zaštítit agentura pod hlavičkou Středočeského kraje. Projekt už schválila krajská rada.

„Cílem agentury bude samozřejmě rozvoj Brd podle potřeb turistů. Je to velmi zajímavé území s vysokým potenciálem. Vzhledem k charakteru přírody je potřeba oblast měnit citlivě, to znamená bez žádných divokých stavebních záměrů a megalomanských projektů,“ nastínil plány hejtmanství náměstek pro oblast bezpečnosti a cestovního ruchu Vít Rakušan (STAN). Agentura by měla začít pracovat v řádu měsíců. „Samozřejmě chci, aby to bylo co nejdříve, ale kromě nových stezek, s nimiž se může začít poměrně záhy, je třeba pro území připravit dlouhodobou analýzu,“ dodává Rakušan.

S kladným ohlasem se záměr vedení krajského úřadu setkal v Příbrami. „Tímto končí období sporů a nastává doba aktivní spolupráce,“ komentoval rozhodnutí příbramský starosta Jindřich Vařeka (ANO), který se jednání radních zúčastnil jako host.

„Mimo jiné jsem měl možnost tlumočit přání generálního ředitele Vojenských lesů a statků Josefa Vojáčka, aby kraj sehrál aktivní roli při založení destinační společnosti,“ uvedl Jindřich Vařeka.

Zapojit by se měly i další obce regionu, příbramská radnice nicméně nabízí kraji množství projektů zaměřených právě na cykloturistiku. Příkladem může být plán sítě stezek, o němž se jednalo už před dvěma lety. „Jde odhadem o 130 kilometrů nových brdských cyklistických tratí a dalších 100 kilometrů v jižní části CHKO na Třemšínsku. Příbram pomohla Středočeskému kraji tento návrh aktualizovat a upravit,“ konstatovala vedoucí kanceláře města Zuzana Kučerová.

Vít Rakušan upozorňuje, že kraj má především sehrát koordinační roli. „Rozhodně chceme využít know-how Příbrami, ale i destinační agentury v Orlově. Naším cílem není něco řídit, projekty by měly vznikat v regionu. Rádi poskytneme destinační agentuře jakousi autoritu, to by měla být naše úloha,“ řekl náměstek hejtmanky.

Příbramští se nechtějí omezit pouze na území CHKO, upozorňují totiž, že chráněná oblast zabírá jen šedesát procent celého území brdského masivu.

„Naší hlavní společnou snahou je propojení cyklotras CHKO Brdy a Hřebenů, tedy území téměř od Prahy až do Plzeňského kraje,“ přiblížil myšlenku Vařeka.

Za velmi atraktivní považuje příbramský starosta části Brd od údolí Litavky směrem na severovýchod až po Studený vrch na Hřebenech.

„Ve spolupráci se Středočeským krajem jsme i zde navrhli dalších přibližně 60 kilometrů bezpečných a zajímavých cyklotras. Jejich vyznačení bychom rádi provedli prostřednictvím destinační společnosti, kterou se rozhodl zřídit Středočeský kraj,“ doplnila starostu Zuzana Kučerová s poukazem na krajskou agenturu pro Brdy.

Zároveň nastínila i další plány. „Připravujeme také zřízení cyklostezky z Příbrami do Brd, kde se napojí na chystanou síť cyklotras. Město se tak propojí s celým brdským pohořím. Ale nejen to, bezpečně je spojí s cyklisty oblíbeným územím podél Vltavy v oblasti vodních nádrží Orlík, Kamýk a Slapy,“ uzavřela Kučerová.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusům chybí na Strakonické připojovací pruhy
VIDEO: Rizika na budoucí dálnici D4. Přechod i rozjíždějící se autobusy

Strakonická výpadovka z Prahy vypadá jako dálnice a řidiči se tu podle toho chovají. Čekají na ně ale různé nástrahy. Natočili jsme ta nejproblematičtější...  celý článek

Těhotná žena odletěla vrtulníkem po nehodě (21.7.2017)
Při nehodě se zranila těhotná žena, její auto nabouralo do sloupu

V městské části Praha-Stodůlky se na nájezdu na Pražský okruh srazila dvě auta. Zraněni byli tři lidé. Auto, ve kterém cestoval muž s těhotnou ženou, skončilo...  celý článek

Loupež v baru
VIDEO: Barmanka bránila pokladnu před zlodějem. Srazil ji lokty k zemi

Do herny na Jarově v Praze 3 přišel zákazník a vypil si jedno pivo. Po chvilce však přeskočil bar a z pokladny si odnesl dvacet tisíc korun. Zaútočil při tom...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.