Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zájemců o letní brigádu ubývá, může za to lepší ekonomika a kapesné

  18:00aktualizováno  18:00
Přestože léto již začalo, pracovní místa na letní brigádu jsou stále volná. Absolventů, kteří mají o přivýdělek tradičně největší zájem, je na trhu práce méně. Často jdou rovnou do stálého zaměstnání. Oproti loňskému roku si tak brigádníci přijdou na vyšší platy a odměny.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Letní brigádu je třeba shánět před prázdninami. Ideálně i s předstihem několika měsíců. Známá poučka. Jenže jak se zdá, letos tak úplně neplatí.

V minulých letech by totiž na začátku prázdnin měli zájemci o brigádu v Praze problém nějakou obstojnou pracovní příležitost na léto sehnat. Letos je však stále ještě z čeho vybírat. A nejen to, brigádníci si dokonce vydělají více peněz než loni.

„Oproti minulému roku je počet volných míst přibližně o čtyřicet procent vyšší a zároveň je asi o třetinu menší počet uchazečů. Šanci získat práci nebo brigádu má tak letos téměř každý,“ říká René Kuchár z Asociace pracovních agentur.

Výrazně se zvýšila i odměna, na kterou si brigádníci v Praze přijdou. Vloni zaměstnavatelé nabízeli za hodinu práce mezi 70 a 90 korunami. Avšak kvůli menšímu zájmu o nabízené pozice museli letos podstatně přidat. „Klasické manuální práce bez požadavku na větší odbornost či praxi se teď v Praze pohybují nejčastěji mezi 90 až 110 korunami za hodinu,“ dodává René Kuchár. Za odbornější práce podle něj dostávají brigádníci často ještě vyšší odměny, těchto pracovních příležitostí však zaměstnavatelé nenabízejí tolik.

Supermarkety netáhnou

Nejvíce lidí hledá letní přivýdělek prostřednictvím internetových portálů, kde agentury zveřejňují většinu svých nabídek. „Obecně jsou nejpopulárnější brigády v administrativě, ale zájem je i o práci ve výrobě. Nejméně oblíbenou pozicí je naopak pokladní v supermarketu,“ říká Jitka Součková, manažerka společnosti Grafton Recruitment.

Agentury v současnosti nejvíce poptávají brigádníky na doplňování zboží ve skladech, vychystávání objednávek v logistických provozech a e-shopech nebo na doplňování zboží a obsluhu pokladen v supermarketech. Volná místa jsou ale i na recepcích a v restauracích, a to nejen ve fastfoodech.

Brigády v číslech

  • 40 procent. O tolik se oproti loňsku zvýšil počet volných brigádních pozic.
  • 33 procent. Přibližně o třetinu se snížil počet zájemců o krátkodobé brigády.
  • 20 korun na hodinu. O tolik se od loňska zvedla průměrná mzda brigádníka. Na brigádníky dnes nahlížíme jako na potenciální budoucí zaměstnance, se kterými budujeme dlouhodobý vztah.

ZDROJ:Tereza Houštecká Pivovary Staropramen

Jedním z důvodů, proč ubývá zájemců o letní brigádu, je skutečnost, že ze škol právě teď vycházejí početně slabší ročníky a na trhu práce tak není tolik absolventů, mezi nimiž bývá tradičně nejvíce zájemců o letní přivýdělek.

Svou roli ale sehrála i české ekonomika, které se začíná dařit. S tím je spojená i rekordně nízká nezaměstnanost, která ke konci května v hlavním městě dosahovala 3,89 procenta. Znamená to, že nezaměstnaných bylo 34 717. Meziročně tak v Praze ubylo z evidence téměř šest tisíc zájemců o práci.

Díky tomu se dnes lidem hledá práce nebývale dobře, podle ekonomky Markéty Šichtařové dokonce nejlépe od ekonomické krize. „Lidé již proto nemají potřebu si přivydělávat na brigádách, které dnes vyhledávají zejména jen mladí studenti,“ říká ekonomka. Je podle ní také běžné, že čerství absolventi nastupují rovnou do stálého zaměstnání, jež si nasmlouvají již při škole, a nevykrývají tak brigádou přechodné období mezi studiem a prací.

Firmám se naopak zaměstnanci hledají velice obtížně. Kvůli dobře fungující ekonomice je totiž pracovních míst dostatek, nezaměstnaných čím dál méně a ti, kteří zůstávají, si navíc mohou vybírat. Společnosti, kterým se stálé zaměstnance nedaří najít, se proto pokoušejí nedostatek pracovních sil vykrýt právě brigádníky.

Disciplína brigádníků se horší

I z toho důvodu je dnes mnohem jednodušší přejít z krátkodobého do trvalého pracovního poměru.

„Na brigádníky dnes nahlížíme jako na potenciální budoucí zaměstnance, se kterými budujeme dlouhodobý vztah,“ potvrzuje Tereza Houštecká, manažerka společnosti Pivovary Staropramen, která v současnosti shání zejména pracovníky na pozice operátorů telesales.

Houštecká však zároveň upozorňuje na nešvary, které se mezi brigádníky začínají rozmáhat. „Zhoršila se disciplína uchazečů o práci. Není dnes žádnou výjimkou, že bez omluvy nedorazí na domluvený pohovor,“ dodává. To ostatně potvrzuje i Kuchár. „Stává se prakticky denně, že lidé na sjednanou práci nenastoupí, ačkoliv mají uzavřenou smlouvu. Způsobují tak vážné provozní problémy a s tím spojené škody,“ říká.

I toto chování ale může souviset se zlepšením ekonomické situace v zemi. „Jsou pryč doby, kdy rodiče nedávali dětem kapesné a říkali jim, že si je musí vydělat na brigádě. Dnes mají poměrně dost peněz a mohou si dovolit dětem kapesné dát a ty potom nejsou vedené k tomu, aby si samy vydělávaly. Lidé mají také pocit, že když jednu brigádu pustí, najdou si hned osm dalších,“ říká ekonomka Šichtařová.

Brigády přitom mohou studentům výrazně ulehčit hledání trvalého zaměstnání. Nejenže během nich získají základní pracovní návyky a zkušenosti, ale při pohovorech zájemce, kteří prošli brigádami, upřednostňují i personalisté. „Praxí nepolíbený absolvent je pro ně krokem do neznáma, kdežto na studenta s praxí si mohou vyžádat reference od jeho bývalých zaměstnavatelů,“ dodává Kuchár.

Zuzana Lincová, ředitelka společnosti Profesia.cz, studentům doporučuje, aby se při hledání brigády pokusili oslovit společnosti, v nichž by chtěli v budoucnu pracovat. „Získají tak relevantní praxi, která jim velmi pomůže při hledání prvního zaměstnání,“ říká.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.