Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budova magistrátu slouží Praze sto let, zaujme sochami i páternosterem

  19:05aktualizováno  19:05
Pražanům se přesně před sto lety, 2. dubna 1912, otevřela budova magistrátu na Mariánském náměstí. Tehdy v ní ovšem sídlil berní úřad. Magistrátní úředníci v čele s primátorem Prahy se sem nastěhovali až po roce 1945.

Budova magistrátu krátce po dokončení. | foto: Magistrát hl. m.

Rozpočet stavby, kterou financovalo Královské hlavní město Praha, byl před sto čtyřmi lety schválen ve výši 2 600 000 tehdejších rakouských korun. Investice byla schválena na schůzi sboru obecních starších dne 10. února 1908. Důvodem výstavby bylo, že prostory na Staroměstském náměstí přestaly stačit.

Nové budově radnice muselo ustoupit několik obytných domů. Samotná výstavba trvala od roku 1908 až do roku 1911. Architekt Osvald Polívka musel ještě před položením základního kamene projekt přepracovat. Jednak se ukázalo, že město potřebuje více kancelářských prostor, a jednak Zemský výbor Království českého nařídil budovu snížit a upravit fasádu.

Páternoster vozí návštěvníky dodnes

Radnice byla druhá největší z bankovních a úředních dvoran v Praze hned po Hlavní poště v Jindřišské ulici. Dokončená budova měla 250 úředních místností a 35 spisoven v suterénu. Vybavena byla dvěma páternostery. Jeden z nich, byť byl později přestavěn, přežil u zadního vstupu dodnes.

Fotogalerie

"Zpočátku sídlila v budově městská pokladna, účtárna a stavební a berní referát magistrátu, od roku 1945 se stala trvalým působištěm pražských primátorů a sídlem volených orgánů města," připomněl ředitel Archivu hlavního města Prahy Václav Ledvinka.

Budova je podle Ledvinky výjimečná zejména sochařskou výzdobou. Podíleli se na ní například sochaři Stanislav Sucharda, Josef Mařatka nebo Ladislav Šaloun. "A také díky hodnotnému secesnímu řemeslnému detailu v reprezentačních prostorách, který plně oceňuje teprve naše doba." dodal Ledvinka.

Po nastěhování vedení hlavního města prošla budova v letech 1949 až 1952 rekonstrukcí. "Byly provedeny vnitřní stavební úpravy, z nichž nejvýraznější je přeměna dvorany ve velký zasedací sál a také proměna takzvaných primátorských salonků ve druhém patře nad hlavním vchodem," uvedla mluvčí magistrátu Tereza Krásenská.

Z budovy na Mariánském náměstí řídilo metropoli čtrnáct primátorů včetně toho zatím posledního, Bohuslava Svobody. Zároveň tudy prošla i řada významných osobností, mezi nimi například generál Dwight Eisehhower, kosmonaut Jurij Gagarin, 14. dalajlama Tändzin Gjamccho, papež Benedikt XV. nebo britský princ Charles.

V budově lidé i protestovali

Budova zažila v posledních letech i několik protestů. Lidé tu demonstrovali proti grantové politice města nebo po volbách v roce 2010 proti tehdy uzavřené koalici ODS s ČSSD. Před komunálními volbami se budova stala i projekčním plátnem pro takzvaný mapping, jehož tématem byly magistrátní skandály typu Opencard (více čtěte zde).

Pražané si budou moci před budovou magistrátu prohlédnout výstavu, která připomene historii budovy. "Pro milovníky historie je pak uvnitř budovy magistrátu výstava listin a artefaktů otevřená v době úředních hodin radnice," uvedla mluvčí magistrátu Tereza Krásenská.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

V pátek ráno se na 49. kilometru dálnice D1 srazilo osobní auto s kamionem...
Havárie autobusu uzavřela dálnici D1 u Prahy, lehce se zranilo 14 lidí

Nehoda uzavřela na 49. kilometru u Prahy dálnici D1 ve směru na Brno. Srazil se tu náklaďák s autem a autobusem. Čtrnáct cestujících bylo zraněných, dva...  celý článek

Záchranáři preventivně zkontrolovali 27 lidí kvůli požáru bytu na Černém Mostě...
Zájezd hudebníků se v Praze nakazil střevní infekcí. Mluvilo se o otravě

Celkem deset švýcarských hudebníků, z toho devět dětí, ve čtyři hodiny ráno odvezli pražští záchranáři s virovou střevní infekcí do nemocnice Na Bulovce. Podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Praha plánuje pro lidi s Lítačkou slevy na sdílená auta a kola

Ráno nasednout na kolo a dojet si s ním k tramvaji, kterou člověk zamíří do práce. Po konci směny odjet autem. Praha zvažuje, že by kartu do hromadné dopravy –...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.