Několik hangárů na milovickém letišti již nemá vrata. Podle firmy Mladá RP,...

Několik hangárů na milovickém letišti již nemá vrata. Podle firmy Mladá RP, která má areál po sovětské armádě pronajatý, je to dílo vandalů. | foto:  František Vlček, MAFRA

Piloti nechtějí bourání hangárů v Milovicích. Zakázka je prý podezřelá

  • 5
Vojenský areál v Milovicích, kde před listopadem 1989 žilo sto tisíc sovětských vojáků i s rodinami, už více než dvacet let chátrá. Firma tam chce nyní postavit sportovní centrum či vědecký areál. Soukromí piloti si ale stěžují na ministerstvo, že v objektu dochází k ničení majetku. Někteří navíc pochybují o legálnosti zakázky.

Desítky zchátralých paneláků, rozpadlé školy, opuštěné hangáry a prázdná letištní plocha. Zastavit chátrání areálu po sovětské armádě má firma Mladá RP, která si areál ohromných rozměrů před třemi lety pronajala od Středočeského kraje.

Vojenský výcvikový areál v Milovicích

  • Od roku 1968 na prostoru 670 hektarů žilo kolem sta tisíc vojáků Sovětské armády i s rodinami.
  • Poslední vojáci odešli v roce 1991, od té doby budovy chátrají.
Bývalé vojenské letiště a vojenský prostor v Milovicích.
Bývalé vojenské letiště a vojenský prostor v Milovicích.
Bývalé vojenské letiště a vojenský prostor v Milovicích.
Bývalé vojenské letiště a vojenský prostor v Milovicích.
  • Středočeský kraj vyhlásil v roce 2010 výběrové řízení na firmu, která tam vybuduje obří fotovoltaickou elektrárnu.
  • Od záměru firma ustoupila, nyní zde plánuje vědeckotechnický komplex, sportovní areál či byty.

Jakmile získá demoliční výměr, začne s likvidací všech více než 350 tamních staveb. "Doufám, že to bude už letos na podzim," říká jednatel firmy Lukáš Zach.

Firma má velké plány: vědeckotechnologický park, sportovní areál, menší sportovní letiště, v úvaze je dokonce chov praturů, zubrů a pakoní.

Firma měla stavět elektrárnu

Kraj má radost z toho, že se na zpustlých 670 hektarech konečně bude něco dít. "Byla to jediná firma ve výběrovém řízení, která byla ochotna si areál pronajmout celý a pustit se do obnovy. Navíc zajišťuje i hlídání areálu," připomíná náměstek hejtmana pro regionální rozvoj Marcel Chládek.

O dost rezervovanější postoj mají k záměru desítky sportovních pilotů, kteří tam ještě donedávna měli pronajaty hangáry.

Stěžují si, že je firma Mladá RP z letiště doslova vyhnala, a také, že nyní na hangárech dochází k nenapravitelným škodám. "Mizí z nich rychle desítky tun kovu, například z vrat. Dvacet let jsme se o ně starali, hangáry byly funkční. Je to hrůza, co se tam teď děje," popisuje jeden z pilotů, Millan Köhler.

Pilotům připadá podezřelý celý podnikatelský záměr. "Jak si vysvětlit, že firma Mladá RP vyhrála výběrové řízení na stavbu fotovoltaické elektrárny, tu nepostavila a nyní si tam může stavět, co chce? Zakázka byla podle mě udělána na míru," rozčiluje se pilot, který si kvůli četným sporům s firmou nepřeje být jmenován.

Naráží na původní myšlenku projektu, s níž přišel v roce 2010 exhejtman David Rath - chtěl mít v Milovicích třetí největší solární elektrárnu na světě. A vydělat na ní peníze.

Velkolepou zakázku na stavbu elektrárny tehdy vyhrála právě vzniklá společnost Mladá RP. Ve chvíli, kdy stát ustoupil od podpory fotovoltaiky, změnila firma své záměry pomocí dodatků smlouvy s krajem.

Podle kraje to bylo ale v souladu se smlouvu původní.

Prohlaste hangáry za národní památku, chtějí piloti

Ačkoli většině soukromých pilotů Mladá RP už ukončila smlouvu a ti létají na jiných letištích, i tak chtějí demolici hangárů zabránit.

Proto nyní podali na ministerstvo kultury návrh, aby hangáry prohlásilo za národní památku. To zatím ještě nerozhodlo. Do vyjádření ministerstva k demolici hangárů dojít nesmí.

Pro záměry firmy Mladá RP to však podle Lukáše Zacha nic neznamená. Sám nevěří, že by se hangáry památkou skutečně staly.

A tak zatímco piloti obviňují firmu z toho, že nechává rozebírat a odvážet do šrotu funkční hangáry, Zach tvrdí, že piloti jednají jen ve svém zájmu a nezohledňují, co se s celým zpustlým areálem stane.

Firma hodlá ihned po získání demoličního výměru začít likvidovat současné stavby. Stavební úřad může ale rozhodnout až poté, kdy obdrží rozhodnutí ministerstva. Vzápětí po likvidaci staveb a opravě ranveje pak chce Mladá RP spustit výstavbu kanceláří.

Areál má firma pronajatý na pětadvacet let, u nových bytů to bude čtyřicet let.