Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Carsharing v Praze: poskytovatelé sdílených aut v modrých zónách ušetří

  • 5
Sdílená auta zaparkují v modrých zónách za symbolickou cenu. Magistrát věří, že by takzvaný carsharing mohl být jednou z odpovědí na stále se zvyšující počet automobilů v pražských ulicích.

Stát v parkovacích zónách po celé metropoli bez omezení a navíc jen přibližně za tisíc korun ročně? Po takové nabídce by jistě řada Pražanů ihned sáhla. Není však určena pro ně, ale pro pražské provozovatele sdílených vozidel – carsharingu. Jejich auta budou moci nově stát v modrých zónách, běžně určených pouze pro rezidenty s parkovací kartou.

Za tuto možnost by měly carsharingové firmy zaplatit jen drobný roční poplatek, jehož přesná výše zatím není známa. Mluví se o přibližně stokoruně měsíčně. „Je to největší průlom, jaký mohl v rámci carsharingu nastat. Do teď se díky nemožnosti parkovat v zónách často vyplatilo použít jiný dopravní prostředek. To se teď změní,“ říká majitel největší pražské carsharingové společnosti Car4way Pavel Louda.

Na tuto změnu si však bude muset on i jeho konkurenti ještě počkat. K propojení carsharingu a parkovacích zón by totiž mělo dojít až v roce 2018.

„Do té doby je třeba připravit funkční systém, který budou společnosti používat a který umožní jejich snadnou kontrolu v zónách placeného stání,“ píše se v dokumentu, který včera schválili radní.

Systém, v rámci kterého sdílí více řidičů stejný automobil, získává v posledních letech na oblibě v mnoha světových metropolích – například v Římě, Paříži či Amsterdamu. Praha proti nim v tomto ohledu zatím poněkud zaostává. V metropoli jezdí jen přibližně 120 sdílených vozů, což je v porovnání třeba s Berlínem pouhý zlomek.

„Praha má přitom takřka stejný potenciál jako tyto metropole. Do teď zde chyběla legislativa a podpora ze strany vedení města, díky které by se carsharing mohl plně rozvinout,“ říká Louda.

Z magistrátu přitom již několik let zaznívá, že by sdílení vozidel mohlo být jednou z odpovědí na stále se zvyšující počet automobilů v pražských ulicích. Pro srovnání, v roce 1990 bylo v metropoli registrováno 428 tisíc vozidel, loni jich už bylo 941 tisíc. Praha tak počtem aut na obyvatele předstihla i nejmotorizovanější západoevropská města.

Magistrát si od podpory carsharingu slibuje, že jej budou využívat zejména řidiči, kteří vůz nepotřebují denně a neurazí ročně více než deset tisíc kilometrů. Takovým lidem by se totiž mohlo vyplatit automobil sdílet namísto toho, aby si pořizovali vlastní, čímž by se počet vozů v ulicích logicky omezil.

Carsharing je zatím experiment

Pobídka levného parkování ze strany města je pro rozšíření carsharingu v Praze nezbytná. Shodují se na tom jak firmy, které již sdílení aut v Praze nabízejí, tak dopravní experti.

„Tato služba není ještě plně rozvinutá a získat pro ni čistě komerční motivaci je zatím velmi obtížné. Může se stát, že v budoucnosti bude možné od veškeré regulace upustit,“ říká Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Nová pravidla carsharingu

Poskytovatelé carsharingu v Praze musí splnit několik podmínek.

  • být právnickou osobou či podnikatelem
  • nenabízet jízdy s řidičem
  • předložit městu seznam všech vozidel a registračních značek
  • mít veřejný registrační systém pro rezervaci vozidel
  • umožnit vyzvedávání a vrácení aut 24 hodin denně 7 dní v týdnu
  • vybavit auta zařízením pro samoobslužné vyzvedávání a vracení
  • nabízet hodinovou sazbu, která nesmí být větší než 1/10 denní
  • do dvou let nabízet auta alespoň v deseti od sebe odlišných oblastech v Praze
  • zřetelně označit vozidlo
  • používat vozy mladší čtyř let, které plní alespoň normu Euro5
  • umožnit městu kontrolu systému

Poznámka: Jde o zkrácený výběr

Carsharing je podle něj do značné míry stále ještě experimentem a teprve se ukáže, zda úspěšným. „Je to pro nás dost nezvyklá služba, ale vítáme ji. Jakákoliv snaha o omezení individuální osobní dopravy je podle mě dobrým trendem,“ dodává Moos.

V barevných zónách nicméně nezaparkuje každý, kdo si zrovna vzpomene, že by chtěl v Praze carsharing provozovat. Radní schválili soubor třinácti požadavků, které bude muset zájemce splnit, aby mohl podporu ze strany magistrátu využívat. „Úředníci budou mít právo společnosti kontrolovat a zejména ze začátku toho budou hojně využívat, aby se to nakonec nezvrtlo jako v taxikařině,“ říká náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Nová pravidla například stanoví, že carsharing může v Praze provozovat pouze právnická osoba či podnikatel, který navíc městu předloží seznam všech svých používaných vozidel a jejich registračních značek. Sdílená auta také nesmějí být starší čtyř let, musí splňovat emisní normu Euro5 a být jasně označena, podobně jako taxíky.

Provozovatel carsharingu bude mít navíc zakázáno nabízet či zprostředkovávat jízdu s řidičem. Praha se tak snaží zamezit, aby se carsharing kombinoval například se službou typu Uber či s klasickou taxislužbou. Sdílená auta také budou muset být zákazníkům k dispozici 24 hodin denně po sedm dní v týdnu prostřednictvím veřejného registračního systému. A to nejméně na deseti odlišných místech v Praze.

„Chceme tak předejít tomu, aby velké firmy schovávaly své vozové flotily za carsharing, o kterém nikomu neřekly, a zneužívaly tak zvýhodněného parkování v centru města,“ dodává Dolínek.