Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

U metra nejde zaparkovat. Kobylisy a Ládví volají po zpoplatněných zónách

  • 61
Kvůli každodennímu návalu zejména mimopražských aut chce radnice Prahy 8 zpoplatnit parkování v okolí Kobylis a Ládví. Oblast přitom do návrhu nových parkovacích zón zařazena nebyla. Nový systém parkování by v Praze měl začít fungovat už v listopadu.

Řidiči v Kobylisích a Ládví krouží kolem bloků a doufají, že najdou místo k zaparkování. To proto, aby mohli do centra dojet metrem. Podle radnice Prahy 8 jsou jich tisíce. Místní obyvatelé si stěžují na hluk a znečištěný vzduch.

Přesto se nepočítá, že se tyto dvě lokality zařadí do míst, kde vzniknou zóny placeného stání. To chce nyní změnit radnice Prahy 8, která zaslala žádost o změnu na magistrát.

„Současný rozsah první etapy systému zón placeného stání považujeme za nedostatečný. Například kvůli velkému zatížení konečných zastávek metra je důležité parkování v těchto místech upravit,“ říká radní pro dopravu osmé městské části Karel Šašek (ČSSD).

Nicméně rozhodnutí je na magistrátu hlavního města. „Přání Prahy 8 chápu a udělám maximum, abych jejím obyvatelům mohl vyjít vstříc. Zabývat se tím budeme v příštím týdnu,“ potvrdil náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Parkovací karta plus sleva MHD

Praha 8 není jediná, která požaduje v novém systému parkovacích zón provést úpravy. V pátek budou připomínky probírat také radní Prahy 6.

„Chceme v souvislosti se zavedením zón posílit MHD, myslíme si, že by měli být v rámci parkovacích zón cenově zvýhodněni ti řidiči, kteří mají zakoupenou celoroční jízdenku. Požadujeme také masivní informační kampaň,“ popisuje zástupkyně starosty Prahy 6 Petra Kolínská (SZ).

Také Praha 5 již zaslala své požadavky. Ty se týkaly především hranic jednotlivých lokalit, ve kterých se bude za parkování platit. „Jsme již velmi netrpěliví, aby se systém placených zón na přelomu září a října rozjel. Obyvatelé už na to hodně tlačí,“ říká zástupce Prahy 5 Jan Smetana (ČSSD).

Zda se začnou v pražských ulicích skutečně již v brzké době malovat barevné čáry, by mohlo být jisté ještě do konce tohoto měsíce.

Technická správa komunikací (TSK) již vyhlásila vítěze výběrového řízení. Smlouvu se společností Eltodo, která tendr vyhrála, však ještě nepodepsala. „Nyní běží 15denní lhůta pro podání námitek ze strany uchazečů,“ vysvětluje důvod mluvčí TSK Barbora Lišková.

Ve chvíli, kdy se již žádná z firem, které se o zakázku ucházely, proti výsledkům neodvolá, mohl by začít pilotní projekt fungovat v říjnu, a to zhruba v šedesáti ulicích Prahy 5 a Prahy 6. V listopadu by pak město spustilo první fázi projektu, ve které by se barevné zóny rozšířily na větší území Prahy 5 a 6. Navíc by přibyly vybrané lokality Prahy 3, 4, 8 a také 9.

Pokud se ještě některá z firem odvolá, může to znamenat problém. Kdyby se příprava protáhla třeba jen o dva měsíce, nabral by projekt výrazný skluz. V zimě by totiž nebylo možné ulice pro nový systém parkování upravit. Změna by se nejspíš odložila na rok 2016.

Řidiči se budou učit nová pravidla parkování

  • Oproti stávajícímu systému bude ten nový fungovat v mnoha věcech jinak. Řidiči se v první fázi, do které se zapojí Praha 3, 4, 5, 6, 8 a 9, setkají celkem se třemi základními zónami a řadou novinek.
  • V modré zóně zaparkují rezidenti s předplacenou kartou. Nově tam budou mít možnost zaparkovat i lidé, kteří v lokalitě nebydlí. Ti však budou muset zaplatit (pouze) pomocí mobilní aplikace. Za modrou čárou pak budou moci stát maximálně tři hodiny.
  • Podobně jako modrá zóna bude fungovat zóna fialová. Návštěvníci v ní však nechají auto i 24 hodin a zaplatí i v automatu.
  • Poslední barvou je oranžová.V této placené zóně zaparkují všichni maximálně na 3 hodiny.
  • Rezidenti si nově nebudou muset kupovat parkovací kartu na celou oblast, ale pouze na okolí svého bydliště. To je bude stát 400 korun. Kdo si koupí kartu na celou oblast, zaplatí ročně 700 korun. Podnikatelé budou platit 6 900 korun ročně.
  • O víkendu se bude v zónách parkovat zadarmo.
  • Nová pravidla se však netýkají míst, kde jsou již parkovací zóny zavedeny. Konkrétně jde o městskou část Praha 1, Praha 2, Praha 3 a Praha 7. Tam budou platit nadále stejná pravidla.
  • Zda řidič za zaparkované auto řádně zaplatil, budou kontrolovat nově speciální vozy. Ty budou snímat SPZ parkujících automobilů a na základě nového elektronického systému okamžitě zjistí, které vozy parkují v zónách načerno. Tyto informace pak dostane městská část. Tento systém se však některým radnicím nelíbí. Podle nich by měla informace dostávat přímo městská policie, která by také měla řešit případné pokuty pro viníky.