Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úleva pro Nymburk. Centrum města je po třiceti letech bez kamionů

  16:30aktualizováno  16:30
Desítky let čekali lidé v Nymburce na schválení zákazu vjezdu kamionů do centra města. Před dvěma měsíci se dočkali - a s novým nařízením zatím panuje spokojenost. I policisté řidiče chválí, že si na zákaz již zvykli.

Kamiony mají už dva měsíce zákaz vjezdu do centra města. (ilustrační foto) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Ty scény mají obyvatelé Nymburka ještě v živé paměti. „Nejhorší bylo, když se tu potkaly dva kamiony proti sobě. Když se řidiči nedohodli, kdo pojede dřív, tak se to zablokovalo i na několik minut, protože většinou všichni za nimi museli couvat,“ vzpomíná třeba Jaroslav Malý. 

Je to dva měsíce, co radnice zakázala vjezd do města kamionům. Místní na to čekali přes třicet let.

„Hodně se tady ta situace zlepšila. Myslím, že jsme to tady pocítili úplně všichni, co se tady pohybujeme. Možná se mi to jen zdá, ale přijde mi, že je tady i menší hluk, než býval dřív. Ale hlavně na mostě přes Labe je to klidnější, když se tam kamiony nepřetlačují s ostatními auty,“ hodnotí Jiřina Klímová.

Z Boleslavi na D11 po obchvatu

Dopravní omezení pro vozidla delší než 12 metrů platí v úseku od křižovatky Boleslavské třídy s ulicí Velké Valy až po kruhový objezd u Lidlu na okraji města, tedy v celém centru. 

Řidiči si tudy často krátili cestu z Mladé Boleslavi na dálnici D11. Na několika místech je tu až příliš úzká silnice, příliš široký není ani zdejší hlavní most přes Labe. Navíc těžká vozidla ničila povrch silnice. 

Nymburk se kvůli projíždějícím nákladním autům dokonce dostal na první příčky celorepublikové hlukové mapy publikované před dvěma lety.

Teď musí řidiči kamionů, kteří nepotřebují přímo do centra Nymburku, využívat obchvat. Plánoval se dvacet let, stavět se začal v roce 2005, do provozu byl uveden před čtyřmi lety a stál dvě miliardy korun. 

Podobný problém, jaký teď po letech vyřešili v Nymburce, mají i další města v kraji - třeba Mělník nebo Kutná Hora. V Mělníce se měl obchvat začít stavět letos, ale nestihne se to, a tak se naděje klidnějšího provozu pro místní posouvá. 

Také nové vedení kutnohorské radnice má ve svém programovém prohlášení, že „se zasadí o omezení kamionové dopravy v bezprostřední blízkosti centra a obytné zóny“.

Výjimky jen výjimečně

Na zákaz vjezdu v Nymburce upozorňuje téměř padesát dopravních značek.

„Řidiči jsou více pozorní a na zákaz si již zvykli. Vjezdů vozidel delších než 12 metrů oproti začátku dost ubylo,“ hodnotí současnou dopravní situaci nymburská policejní mluvčí Věra Žídková s tím, že kontroly v těchto místech budou policejní hlídky provádět i nadále.

A i když se už před spuštěním zákazu nechali podle vedoucího nymburské republikové policie Marka Jirouše někteří majitelé spedičních firem slyšet, že budou za každou cenu chtít výjimku, aby mohli náměstím projíždět, nic takového se zatím neděje.

„Hlídky zde provádějí pravidelné kontroly dodržování zákazu vjezdu a žádná vozidla s povolením vjezdu jsme nezaznamenali,“ říká Žídková s tím, že krátce po zavedení zákazu místem projelo jen několik málo kamionů do týdne.

Za to si všichni nepozorní šoféři vysloužili pokuty. A situace se podle policejní mluvčí za uplynulých devět týdnů o dost zlepšila.

„Nechceme samozřejmě podnikatelům komplikovat jejich živnost. Případné žádosti však budeme pečlivě posuzovat,“ ujišťuje Markéta Tomčíková ze středočeského krajského úřadu, který má vydávání výjimek na starosti.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.