Pro příměstské i městské linky by mohla platit jedna jízdenka. Ilustrační snímek

Pro příměstské i městské linky by mohla platit jedna jízdenka. Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Po Praze a středních Čechách s jednou jízdenkou? Možná už za rok

  • 18
Už žádné kupování samostatných jízdenek, žádné čekání na zastávce na "vyvolený" spoj. Už příští rok by se mohlo Středočechům cestujícím do Prahy a Pražanům směřujícím opačným směrem ulevit. Na cesty oběma kraji by mohla stačit jedna jízdenka.

Cestující vyhlíží na zastávce Divoká Šárka autobus, který ho doveze na Dejvickou. Spěchá do práce. První přijíždí linka jedoucí z Kladna, ale tam cestující nemůže nastoupit, protože má pražskou "lítačku". Musel by si u řidiče koupit lístek pro tuto linku. Tak raději čeká na městský autobus.

Mezitím si cestující třeba z Mělníka či Neratovic každý den kupuje lístek, výhodnější kupony tu nemají. A tak se mu jízdy prodražují.

Střih. Je rok 2015 a cestující klidně nastoupí do kladenského autobusu a rychle se dostane na metro k Dejvické, jelikož tu platí jedna shodná jízdenka, a Mělničtí si mohou kupovat kupony, čímž ušetří.

Toto je jen zlomek všeho, co se stane, když se sjednotí pražská a středočeská doprava. Po mnoha letech dohadů je k tomu nakročeno, a půjde-li vše dobře, první změny pocítí cestující už příští rok. Pražský i středočeský výbor pro dopravu se totiž shodly, že sjednocení je potřeba.

Ještě musí rozhodnout politici. Jenže tady se vede spor, kdo bude vlastně dopravu řídit. Praha na to teď má specializovanou organizaci – Ropid. Ve středních Čechách se o systém stará krajský odbor dopravy.

"Navrhujeme vytvořit společnost, ve které budou mít magistrát a kraj stejný podíl, a ta by pak dopravu v obou regionech řídila. Definitivní slovo ale zatím nepadlo, stále o tom jednáme," uvedl náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Miloš Petera.

Zjednodušeně lze říci, že propojení systémů umožní cestovat po celém území Prahy a středních Čech s jednou jízdenkou a spoji, které na sebe budou navazovat.

"Lidé by už nemuseli mít třeba lístek na vlak, druhý na autobus. S jednou jízdenkou lidé získají víc možností dopravy," říká mluvčí organizátora pražské dopravy Ropid Filip Drápal.

Přibude spojů a zřejmě i nízkopodlažních autobusů

Změny s sebou přinesou lepší organizaci a plánování linek. Dnes se stává, že někde zbytečně jezdí autobusy podél železnice nebo se dublují středočeské linky s pražskými. Přitom například autobus jedoucí z Kladna může cestou po Praze nabírat cestující. Tím se ušetří peníze a tam, kde je to potřeba, přibudou spoje.

Jeden lístek pro dva kraje?

Logo Facebook

Diskutujte o změnách v dopravě na Facebooku Praha DNES

"V celém systému se také budou kontrolovat standardy kvality, jako je to už teď v Praze. Garantujeme na linkách počty nízkopodlažních spojů, přesnost příjezdů do zastávek a kontrolujeme i chování řidičů. To se nyní ve středních Čechách moc neřeší a kvalita je pak všelijaká. Toto by se mělo zlepšit," popisuje změny Drápal.

Celý systém by však měl jednu nevýhodu: kvůli efektivitě by se někde častěji přestupovalo - třeba by už cestující nedojel až do Prahy jedním autobusem, ale musel by přesednout na vlak. Ovšem centrální dispečink a řízení by zajistily, že spoje by na sebe navazovaly, aby jízda byla plynulá.

Aby vše takto fungovalo, bude zapotřebí učinit několik kroků a na jejich podobě se musí Praha se Středočeským krajem shodnout.

1. Změní se tarifní pásma. Promítne se to do cen?

Systémy obou doprav jsou odlišné, včetně tarifního uspořádání. Bude je proto zapotřebí sjednotit.

"Musíme to nastavit tak, aby nedošlo k propadu tržeb, ale ani ke zdražení jízdného pro cestující," slibuje šéf Ropidu Pavel Procházka.

2. Bude se jezdit na Opencard, nebo ne?

Zatímco Pražané si nahrávají kupony na Opencard, ve středních Čechách mají jednotliví dopravci své čipové karty. A do toho nabízejí České dráhy In-kartu.

Nejdříve tedy musí dojít ke sjednocení, ale variant je mnoho. Hodně záleží na tom, jak se Praha nakonec postaví k Opencard a co s tímto projektem bude dál. Jisté však je, že kupony by měly být na nějakém elektronickém nosiči.

"Už dnes je to připravované tak, že všechny karty, které se v dopravě používají, jsou nějakým způsobem vzájemně uznávatelné.

Ten systém proto nemusí být vázaný jen na Opencard, ale cestující by mohli mít In-kartu či čipovou kartu dopravce, na kterou si nahrají kupony. Důležité bude zaúčtování v systému," vyjmenovává možnosti Drápal. Vyloučená přitom není ani varianta zcela nové karty pro Prahu a střední Čechy.

3. Výrazně se zapojí železnice, na ni se napojí autobusy

 Důležitější role by měla připadnout železnici, a to nejen v kraji, ale také v Praze. V metropoli totiž už nyní existují spojení, která jsou výrazně rychlejší než MHD.