Opencard (ilustrační snímek)

Opencard (ilustrační snímek) | foto: Petr Topič, MAFRA

„Předplatitelé“ přijdou o roční kupon i peníze, když nevymění Opencard

  • 28
Zbytečné peníze navíc mohou platit také lidé, kterým skončí platnost jejich Opencard a zároveň si „předplácejí“ jízdní kupon u soukromého zprostředkovatele. Pokud si totiž nezařídí novou kartu, o kupon by mohli přijít. Peníze ale budou muset firmě platit dál.

Situace kolem Opencard se v poslední době stává stále více nepřehlednější.

Kvůli rozhodnutí města, že se nebudou prodlužovat karty, kterým končí platnost po 31. březnu, musí být ostražití například i cestující, kteří se rozhodli využít nabídky soukromé firmy Direct People.

Společnost před časem přišla se službou Levná tramvajenka, která umožnila lidem platit měsíčně za předplacený kupon na MHD ne 550, ale 480 korun (o projektu jsme psali zde).

Dvě ceny za jednu službu

  • Ceny dopravního podniku
    Měsíční kupon: 550 korun
    Roční kupon: 4 750 korun (od 1. července 3 650 korun)
  • Ceny Levné tramvajenky
    Měsíční kupon stál původně 480 korun, nyní zlevnil na 399 korun.
    Firma cílí na lidi, kteří si nemohou dovolit koupit roční kupon za 4 750 korun, a tak si kupují měsíční předplatné za 550 korun.

„Nyní jsme službu zlevnili na 399 korun na měsíc,“ popisuje vedoucí projektu Ondřej Moravec s tím, že jde o reakci na plánované zlevnění ročního jízdného o 1 100 korun na 3 650 korun, které by mělo platit od 1. července.

Firma však nyní řeší problém. Zákazníci jí sice platí za tramvajenku každý měsíc, společnost jim však pořizuje roční kupon.

Pokud by si některý z klientů, kterému končí platnost karty po 31. březnu, zapomněl svou Opencard včas vyměnit, mohl by se tento roční kupon doslova vypařit.  A cestující by se sice už nesvezl, ale i tak by musel společnosti nadále platit měsíční splátky.

„Pokud cestující požádá o novou kartu až po expiraci původní, může dojít k problémům s přehráním původního kuponu na novou kartu a cestující může o kupon přijít,“ vysvětluje důvod mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Cestující se tak nesmí spoléhat na firmu. Ta totiž v tomto ohledu žádnou odpovědnost nenese.

„Kdyby k této situaci došlo a cestující přišel o předplatné jízdné, tak by to na nás vrhalo špatné světlo. Řešíme proto, jak naše klienty informovat, že jim končí platnost karty, aby si ji vyměnili,“ vysvětluje Moravec.

Lidí, kteří využívají služby Levné tramvajenky, přitom přibývá. Firma jich v současné době eviduje několik set.

„Uvažujeme proto, že naši službu rozšíříme i na papírové kupony,“ říká Moravec. V praxi by to mohlo fungovat tak, že si cestující na internetu službu objedná, firma mu papírový kupon koupí a zašle kurýrní službou.

Firma kupon na papírovou tramvajenku nepřevede

Kdo má však již nahraný kupon na Opencard a bude chtít přejít na klasickou tramvajenku, tomu firma kupon nepřevede. Tuto možnost totiž neumožňuje dopravní podnik nikomu.

Cestující si sice u něho může zažádat o vrácení peněz za dny, které neprojezdil, dostane však výrazně nižší částku, než kolik by logicky měl obdržet. Dopravní podnik si totiž vždy ze zbývající částky odečte 1 850 korun, což je rozdíl mezi plnou a zvýhodněnou cenou ročního kuponu.

Za vrácené půlroční jízdné dostane podle této matematiky cestující zpět jen pět set korun namísto více než dvou tisíc (psali jsme zde).

Dopravní podnik plnou náhradu neposkytuje, protože se obává, že by lidé této možnosti zneužívali a častěji by vraceli zakoupené kupony.

Vedení metropole se však nyní situací zabývá a řeší, zda by přece jen nebylo možné lidem, kteří chtějí přejít z Opencard na klasickou tramvajenku, dát plnou náhradu za neprojeté dny předplatného jízdného.