Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské tramvaje dostanou automaty na jízdenky, platit se bude kartou

  19:30aktualizováno  19:30
Už na přelomu května a června bude možné nastoupit do tramvaje v Praze bez jízdenky. Tu si bude možné koupit až ve voze a zaplatit za ni bezkontaktní platební kartou. Dopravní podnik vybaví speciálními terminály soupravy nejnovějších tramvají typu 15T ForCity.

Tramvaj typu ForCity | foto: MF DNES

Přístroje budou na první pohled vypadat podobně jako žluté označovače jízdenek.

„Rádi bychom projekt spustili do prázdnin. V současné době prověřujeme bezpečnostní rizika,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

V první fázi se validátory na prodej jízdenek objeví ve dvaceti soupravách tramvají typu ForCity. Konkrétně půjde o ty, které jezdí na lince 22 z Nádraží Hostivař na Bílou Horu.

Podle pražského dopravce jde totiž o spoj, který ve velké míře využívají v oblasti Malé Strany turisté. A právě jim by mohly nové automaty uvnitř tramvají přijít vhod. Zahraniční návštěvníci města si totiž bez české SIM karty nemohou pořizovat SMS jízdenky.

Dopravní podnik v rámci zkušebního provozu umístí do každé vybrané tramvaje dva nové terminály. Pokud se automaty osvědčí, stanou se běžným vybavením nově dodávaných tramvají ForCity. Ty mají do několika let vytlačit z provozu starší typy tramvají.

Nastoupit bez jízdenky se dnes v Praze nesmí

Než začnou první validátory v tramvajích fungovat, musí dopravní podnik spolu s organizací Ropid vyřešit jeden zádrhel. Cestující, který vstupuje do soupravy, by měl mít lístek již zakoupený.

V případě SMS jízdenky dokonce nesmí vstoupit do prostředku MHD, dokud mu nepřijde zpráva potvrzující zakoupení jízdenky. V případě validátoru by si však cestující kupoval jízdenku prakticky až za jízdy.

Jak si koupit jízdenku

  • Cestující si zvolí druh jízdného na dotykovém displeji. Na něm také uvidí, kolik je přesně hodin a v jakém tarifním pásmu se spoj nachází.
  • Turisté si na přístroji zvolí jazyk jeho obsluhy.
  • Poté, co si cestující vybere, jakou chce jízdenku, přiloží k automatu bezkontaktní kartu, čímž zaplatí.
  • Přístroj cestujícímu nevydá klasickou jízdenku, ale vytisknutý papírový doklad o zaplacení.

„Touto problematikou se nyní zabýváme a řešíme ji z pohledu přepravních podmínek a našich interních norem,“ vysvětluje Štábl.

V poslední době se v Praze rozšiřují moderní automaty na prodej lístků ve stanicích metra. První se objevily loni ve stanici Národní třída, Hlavní nádraží a také na letišti.

Zatímco staré typy přístrojů přijímají pouze drobné, nové umožňují také platbu kartou či bankovkami.

Poté, co se v pondělí otevřela nová trasa metra linky A do Motola, je nových automatů po Praze celkem 26. Bezkontaktní kartou u nich lidé platí nejčastěji na letišti - tam je to každý druhý, ve stanici Národní třída je to pro srovnání každý pátý cestující.

Kromě validátorů na prodej jízdenek chystá dopravce v tramvajích ForCity další novinky. Nově dodané soupravy budou vybaveny klimatizací, bezplatným wi-fi připojením a také novými sedačkami. Částečně se změní i vzhled souprav.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Emauzy. Na klášter a kostel dopadly tři ničivé zápalné pumy, každá o váze 227...
Zmizelá krása Česka. Když záhuba stavebních skvostů bolí

Když v srpnu 1881 vyhořelo Národní divadlo, matka malířky Zdenky Braunerové napsala Antonínu Chittussimu: „Plakala jsem jako dítě. V Čechách bylo v té chvíli...  celý článek

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Až do roku 1902 telefonní centrála sídlila na Malém rynku v Richtrově domě (na...
Pražané si poprvé telefonovali před 135 lety, zdravili se „ha, hej“

Pražané si mohli promluvit přes „amerikánský“ vynález, tedy telefon, před 135 lety. Posloužila jim k tomu nová ústředna, která od srpna roku 1882 spojovala...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.