Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražané přišli na chuť cestám vlakem, kapacita tratí ale nebude stačit

  19:47aktualizováno  19:47
Po letech relativního nezájmu Pražané čím dál více cestují po metropoli vlakem. Loni se jich po železnici přepravilo v průměru 113 tisíc denně, ještě třeba v roce 2009 to bylo osmdesát šest tisíc. Rozšíření vlakové sítě ale brzdí malá kapacita pražských tratí.
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Yan Renelt, MF DNES

"Přestože během minulého roku nedošlo s výjimkou linky S34 do Čakovic k žádnému výraznému nárůstu počtu vlakových spojení v Praze, zvýšil se oproti roku 2012 počet cestujících ve vlacích téměř o deset procent," hodnotí výsledky průzkumu pražský radní pro dopravu Jiří Pařízek.

Organizátor pražské dopravy Ropid přičítá nárůst počtu cestujících například tomu, že se při změnách v MHD více dbalo na přetrasování autobusů tak, aby cestující častěji přestupovali do vlaků.

"To jsme udělali například v Klánovicích, Radotíně či Uhříněvsi, odkud je spojení vlakem rychlejší. Rozšiřujeme také integraci do regionu středních Čech - tedy lidé mohou jezdit vlakem na území Prahy s jízdenkou na MHD," popisuje mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Budou potřeba nové trati

Město si navíc od železnice v Praze dost slibuje: v budoucnu by z ní rádo vytvořilo plnohodnotnou alternativu právě třeba k tramvajím a autobusům.

Jenže tyto plány mohou narazit. "Kapacita infrastruktury nebude stačit. Proto bude zapotřebí budovat zcela nové trati v Praze. Na některých už je situace kritická teď," říká Marek Zděradička z Institutu plánování a rozvoje Prahy.

Počet cestujících

průměr

2005: 76 tisíc
2010: 88 tisíc
2011: 96 tisíc
2012: 103 tisíc
2013: 113 tisíc

Podle Drápala už dnes není možné, zvláště na hlavních tazích, posilovat spoje regionální železnice. "Jde například o trať mezi hlavním nádražím a Smíchovem či koleje vedoucí do Úval přes Klánovice," zmiňuje Drápal.

Rozvoji městské železnice v Praze po vzoru německého S-Bahnu brání dálková a někde i nákladní doprava - ta se totiž na železničních tratích tísní společně s regionálními vlaky.

"Dálková doprava tu narůstá a bude omezovat dopravu regionální. Je zapotřebí vytvořit síť vysokorychlostních tratí, aby se ulehčilo těm pražským. Jenže to je otázka budoucnosti - příštích dvaceti třiceti let," dodává Drápal.

Správa železniční dopravní cesty však s výstavbou nových kolejí v nejbližších letech nepočítá. V plánu je aspoň modernizace zdejších železničních tratí. I to by mohlo pomoci. Opravovat se budou již zmíněné trati, kde je už dnes potíž.

Opravy mohou přinést zrychlení

Někde by se pak mohlo jet rychleji a teoreticky by se na některých tratích dal zkrátit interval. "Připravujeme i modernizaci úseku Praha-Holešovice - Praha-Bubeneč, Hostivař - Hlavní nádraží a další," zmiňuje mluvčí SŽDC Marek Iliáš.

Zároveň mají v plánu postavit i nové zastávky - právě proto, aby je Pražané měli blíže svým domovům. Už letos by se měla stavět zastávka například v Podbabě a zároveň i na Kačerově.

Jenže i rozvoj zastávek má jedno úskalí: provoz na železnici mohou zpomalit. "Chceme-li nové zastávky, tak trochu kapacity tratím ubereme, ale zase by to nemělo tolik zpomalit provoz," domnívá se Drápal.

Iliáš k domu dodává, že kapacitu tratě nemusí nové zastávky snížit. "Pouze mohou zvýšit dojezdové časy v řádech minut," říká Iliáš.







Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.