Primátor Tomáš Hudeček při chatu se čtenáři iDNES.cz (16.6.2014)

Primátor Tomáš Hudeček při chatu se čtenáři iDNES.cz (16.6.2014) | foto: Magistrát hl. m. Prahy

Opencard máme pod kontrolou, ale hledáme náhradu, říká primátor Hudeček

  • 60
Opencard máme pod kontrolou, Pražané se nemusejí ničeho obávat, vzkázal primátor Tomáš Hudeček v chatu se čtenáři iDNES.cz. Praha nyní převzala správu systému, do budoucna chce ale kartu nahradit modernějším nosičem - mobilem nebo třeba bankovní kartou.

Blanka, zprovoznění nových stanic metra, ale hlavně Opencard. To byla nejčastější témata, která zajímala čtenáře iDNES.cz. Hudečka zasypali šedesáti dotazy, primátor jich stačil odpovědět čtvrtinu. Zarazila ho především smršť otázek týkající se právě problematického projektu karty Opencard.

Odpovědi Tomáše Hudečka čtěte zde

Správu systému převzala Praha od společnosti EMS v sobotu - dva dny před ukončením smlouvy o podpoře.

Primátor odmítl, že by systém měl zkolabovat, i to, že by se Praha jeho převzetím dopustila něčeho protizákonného.

"My jsme převzali podporu systému, která nemá s autorským právem nic společného. Když si koupíte počítačový program, řádně si ho nainstalujete, tak vám také jeho výrobce neříká, že jestli od něj nebudete kupovat podporu, tak vám systém zkolabuje," napsal primátor Hudeček.

EMS: Pokud Praha zasáhne do systému, poruší práva

Podle společnosti EMS, která dosud systém Opencard spravovala, může Praha systém dál provozovat, aniž by porušila autorská práva

"Ovšem ve chvíli, kdy začne zajišťovat podporu a bude do systému zasahovat, pak již autorský zákon porušovat bude," řekl mluvčí společnosti Martin Opatrný.

EMS bude podporu systému zajišťovat ještě v pondělí 16. června. "Od úterý už je vše pouze na městu. To od úterý přebírá plnou zodpovědnost za Opencard," dodal Opatrný.

Podle EMS se s velkou pravděpodobností nestane to, že systém v úterý spadne a Opencard přestane fungovat.

"Avšak ve chvíli, kdy se do systému nabourá hacker, tak pochybuji, že se magistrátní odborníci zvládnou s problémem vypořádat. Nemají totiž se systémem žádné zkušenosti," uvedl Opatrný.

Dodal, že do roku 2011 "byla Opencard černou skříňkou, do které se pouze sypaly peníze a nikdo o ní nic nevěděl". Od té doby Praha postupně převzala dodávku karet, databáze, hardware a šifrovací klíče. "A v sobotu jsme pak převzali podporu celého systému," dodal Hudeček.

Zopakoval, že současné řešení Opencard je kvůi nemožnosti propojení s jinými systémy zastaralé a že vedení města hledá moderní systém, který ten stávající bude schopen nahradit.

"A který bude otevřený, tzn. že na nějaký nosič, jako je karta, telefon, nebo nějaký osobní čip, si budete moci nahrát přepravní kupon. Už nyní řešíme, jak k tomu co nejrychleji dospět."

Přestože primátora v současné době zaměstnávají vážná témata, dokázal se při chatu se čtenáři uvolnit. Zopakoval například, že nové tramvaje v pražských ulicích budou plně klimatizované a že se v nich cestující budou moci připojit na wi-fi. "Revizoruvzdorné ale nebudou," zavtipkoval Hudeček.

Dotkl se také plánované stavby metra D, která by měla začít na přelomu let 2017 a 2018. " Nechápu, že za ODS dostala přednost trasa do Letňan (do pole) a do Motola (do lesa) před jednou z nejvytíženějších a nejhůře řešených dopravních os.  Vést bude tam, kam bude potřeba, kde je nejvíce lidí a ne tam, kde se to některým politikům hodí," napsal.

Dodal také, že v podzimních komunálních volbách bude znovu usilovat o primátorský post, který zastává od loňského června. I přesto, že je v kauze Opencard spolu s dalšími obviněn.

"Samozřejmě kandidovat budu, strana mě schválila s tímto vědomím a pochopením, že jsme obviněni naprosto absurdně. Ti, kteří stáli za celým projektem, se smějí z lavic svědků, a naopak ti, kteří problém řeší, tak jsou obviněni. Podobně jako já je obviněn i kandidát ODS Bohuslav Svoboda."  

,