Kalamita v Praze

Kalamita v Praze | foto: Michal Šula, MAFRA

Troleje před námrazou nelze ochránit, řekl šéf dopravního podniku

  • 51
Přestože to občas vázlo, kolaps v Praze způsobený ledovkou, jste zvládli. To napsali čtenáři iDNES.cz šéfovi dopravního podniku Jaroslavu Ďurišovi. Ten uvedl, že dodatečné náklady dopravce stále vyčísluje a zaměstnanci, kteří byli narychlo povoláni do služby, dostanou mimořádné odměny.

Že by v hlavním městě nevyjely ráno tramvaje, se stalo naposledy v roce 1920, kvůli počasí pak ještě o devatenáct let dříve. Poslední podobný kolaps pak Praha zažila v květnu 1945 kvůli Pražskému povstání.

Odpovědi Jaroslava Ďuriše čtěte ZDE

Pondělní a úterní déšť v kombinaci s mrazem způsobil nefunkčnost trolejí a vyřadil z provozu všechny soupravy.

Dopravní podnik kvůli tomu nasadil do ulic sto náhradních autobusů, zatímco tramvaje byly všechny odtáhnuty do vozoven. Lidé v centru pak byli odkázáni na metro, které výjimečně jezdilo ještě po půlnoci. Podle Ďuriše přepravilo asi o 30  procent více cestujících.

První tramvajová linka pak byla zprovozněna až v úterý v 15 hodin, postupně se přidávaly další.

„Máme 340 km trolejového vedení. Veškeré odmražovací práce musely být prováděny našimi zaměstnanci ručně, protože jiné metody nebyly účinné. Potíže, hlavně první noc, způsobovalo opětovné narůstání námrazy na již očištěných úsecích. Byla to sisyfovská práce,“ popisoval Ďuriš čtenářům.

Na vzniklou situaci se podle něj nedalo dopředu připravit. „Šlo o naprosto výjimečnou povětrnostní situaci. Troleje před námrazou nelze dopředu nijak ochránit. Námraza se tvořila velmi rychle na trolejovém vedení, naopak koleje a vozovky zůstaly bez námrazy.“

Zvládl dopravní podnik kalamitní situaci v Praze?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 7. prosince 2014. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 180
Ne
Ne 27

Budoucí ochrana trolejí před takovýmto počasím je podle Ďuriše prakticky nemožná. „Takové řešení by bylo velmi nákladné, jak investičně, tak energeticky. Nebyly by to efektivně vynaložené finanční prostředky,“ napsal.

Podle něj byla stovka nasazených autobusů, které nahrazovaly tramvaje, optimálním množstvím.

„Nebylo jednoduché, například během noci, zajistit potřebné řidiče navíc,“ dodal první muž pražské městské dopravy.

Dvě stě padesát zaměstnanců se nyní může těšit na mimořádné odměny.

Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku Praha

„Počítáme s mimořádnými odměnami pro zaměstnance, kteří se na zvládnutí kalamitní situace podíleli. Velmi si vážím jejich nasazení. A to jak řidičů tramvají, tak řidičů autobusů, dispečerů, pracovníků udržujících trolejové vedení a dalších zaměstnanců, kteří se obětavě podíleli na zvládnutí této mimořádné události,“ uvedl.

Ďuriš zatím nedokázal odhadnout náklady na zvládnutí této mimořádné situace. Uvedl jen, že se stále vyčíslují.